gorean.pl

"Prywatna biblioteka skryby Jaeger'a Vatn"

Nasze statystyki

Odsłon artykułów:
433423

I co dalej... czyli pierwsze rozmowy i spotkania

 

 

I co dalej...
czyli pierwsze rozmowy i spotkania
z Goreanami w SL
i innych wirtualnych rzeczywistościach.



No dobrze... mamy już Nick, avatara, zdobyliśmy potrzebny adres, lądujemy w pożądanym miejscu i widzimy, że ktoś w tym miejscu jest i... no właśnie  - I CO TERAZ? (żeby nie musieć się uciekać się do tzw: "Rescue Log-Out" czyli po prostu sromotnej ucieczki...) Kilka prostych uwag na początek, które mam nadzieję pomogą wam opanować stres (a wierzcie mi - nie ma takiego twardziela, który przy pierwszych kontaktach on-line czuł się zupełnie niestremowany i swobodny).

POWITANIE

Pamiętajcie, że wiele osób szczególnie ze środowisk Role Play stara się maksymalnie "wejść w role" kreowanej postaci i starać sie reagowac i działać tak jak postać, w którą się wcielają.. Jakie są tego konsekwencje? Ano popatrzcie - WY znacie od razu nick osoby którą spotkaliście - wyświetla się on na liście czata lub nad głową avatara - prawda? ale Wasza postać nie ma takiej wiedzy... Należy się więc najpierw przedstawić...

PRZYKŁAD - widząc nieznana nam Wolna Kobietę podchodzimy i rozmowa może potoczyć się na przykład tak:


Jaeger Vatn: Tal Lady! Nie pamiętam żebyśmy sie spotkali wczesniej,  pozwolisz zatem Lady, że sie przedstawię... Jestem Jaeger. Jaeger Vatn z Kasty Skrybów na Isle of Tarns. *Uśmiecha się do spotkanej nieznanej Wolnej Kobiety*
Lady XXX: Tal Jaeger! Jestem Lady XXX z Kasty Kupców z Port Lydius - Wel Met Sir! *odwzajemnia uśmiech* ((bede jeszcze tylko kilka minut - wróce tutaj wieczorem))
Jaeger Vatn: Wel Met Lady XXX! ((ja tez zaraz zmykam))

 
Tak to mniej więcej działa - krótki dialog a jak wiele informacji...
To nic, że to wszystko widać w opisie avatara - ortodoksyjni RPlayerzy ignorują wszelkie informacje, których ich postać nie moze "posiąść" w  wirtualnym świecie. Podobnie, jak nie wiedza tego czego nie moze zobaczyć czy usłyszeć ich avatar (na przykład za rogiem kamienicy - mimo ze wy to widzicie parzac np. z góry). Wykorzystywanie informacji, których postać nie zna, uważane jest za tzw. "meta-gaming" i przez wielu jest uznawane za bardzo zły obyczaj.


Zauważycie, że w powyższej scence użyto zdań pisanych w specyficzny sposob w na przyklad w cudzysłowie, pomiędzy gwiazdkami lub pomiędzy podwojnymi nawiasami... Z nawiasami sprawa jest prosta Teksty pomiedzy podwójnymi nawiasami to tzw. OOC (out of chatracter) - czyli wszelkie uwagi dotyczace rzeczywistej osoby a nie postaci. Więcej o IC i OOC za chwilę.

PRZYKLAD

((ide po kawę))

((zaraz wracam))

Z gwiazdkami i cudzysłowami tez nie jest trudno -  to tzw. "action"


ACTION

Ogólnie w środowiskach czatowo-Role-play'owo-SL'owo przyjely sie dwie konwencje wyrażanie tzw "action" czyli opisywania stanu lub wydarzeń z punktu narratora. Zaraz zrozumiecie o co chodzi...

Konwencja 1 - wywodząca się bardziej z miejsc Role Play Gaming i przyjeta w większości Role Play Simow w SL. Niestety dość pracochłonna, bo każda zwykła wypowiedź musimy dawać w cudzysłowie:
PRZYKŁAD I
Jaeger Vatn: Patrzy ze zdumieniem na wchodzących "Witam choć przyznaję że to duza niespodzianka"


Konwencja 2 - wywodząca się bardziej z IRC i czatów RP w USA, ale popularna rowniez dość w Goreanskich SIM'ach SL. Wynikała ona z prostej właściwości klientów IRC które po wpisaniu /me patrzy zdumiony -  dawało w oknie czata *Jaeger patrzy zdumiony* właśnie pomiędzy gwiazdkami
PRZYKLAD II
Jaeger Vatn:*Patrzy ze zdumieniem na wchodzących* Witam choć przyznaję że to duza niespodzianka


(Ze wzgledu na łatwość i fakt, że zwykle wypowiedzi są w tej konwencji bez niczego a tylko tzw "action" są pomiędzy gwiazdkami - proponuje przyjąć tę drugą konwencje... Taką też przyjmujemy w Bibliotece)


IC versus OOC

Pamiętajmy, że wszytko to co dotyczy naszej postaci w wirtualnym świecie to IC -  IN CHARACTER, zaś wszystko to, co dotyczy nas lub faktów i wydarzeń związanych ze swiatem realnym lub w inny sposób NIE DOTYCZĄCYCH postaci to OOC - OUT OF CHARACTER

Z tego prost wniosek że:
Prawo Gor (Merchant Law,  Initiates Law),  Prawo Lokalne danego Miasta, zasady etykiety Gor etc. są IC, a tzw. SIM Rules czyli zasady funkcjonowanie danego SIM'u są OOC

Przykładowo:
- to, że SIM jest ADULT (tylko dla dorosłych) - to SIM Rule - OOC.
- a to że długą broń (łuki, włócznie) należy zostawić przy bramie - to Prawo Lokalne  - IC.

Jasne?

Oczywiście powyższe zasady dotyczą odwiedzanych przez Was Goreanskich SIM'ów Role Play - Lara Savant Island jest SIM'em Edukacyjnym (praktycznie w całości OOC) i podobnie jak w Bibliotece rozmowy mogę się toczyć swobodniej - choć warto przyswoić sobie ten obyczaj by móc swobodnie (i bez narażania się na konsekwencje) odwiedzać inne SIM'y.

Na początek tyle - jestem pewien, że szybko się w tym wszystkim rozeznacie...

POWODZENIA! (i do zobaczenia)

 

 

 

Kogo gościmy

Odwiedza nas 33 gości oraz 0 użytkowników.


Copyright © 2013. All Rights Reserved.