gorean.pl

"Prywatna biblioteka skryby Jaeger'a Vatn"

Nasze statystyki

Odsłon artykułów:
433446

Wolne Kobiety Gor

 

WOLNE KOBIETY

 

Właściwa rola wolnych kobiet jest jednym z najbardziej niezrozumiałych aspektów Gor. Nieporozumienia w tej kwestii wynikają z kilku czynników.

·    Po pierwsze, wiele pozycji książkowych poruszających problematykę Gor przedstawia tamtejszy świat, jako taki, który stanowi, że wszystkie kobiety powinny być zniewolone.

·    Po drugie, z pobieżnego czytania powieści wynika, że wszystkie występujące tam główne postaci Wolnych Kobiet, wcześniej czy później zostały zniewolone.

·    Po trzecie, niezrozumieniu tematu sprzyja również popularny mit, który mówi o absolutnej męskiej dominacji na Gor.

Te trzy powody w połączeniu tworzą zniekształcony obraz sytuacji Wolnych Kobiet na Gor. Tylko dzięki zagłębieniu się w treść powieści można lepiej zrozumieć rzeczywistą rolę Wolnych Kobiet i jej złożoność.

 

Zdecydowaną większość populacji kobiet w Gor stanowiły Wolne Kobiety. Tylko 2-3% (wg. niektórych źródeł i w niektórych miastach - 20-25%, Kroniki są trochę niespójne w tym zakresie)wszystkich kobiet w rzeczywistości jest niewolnymi. Już same te liczny świadczą o miejscu wolnych kobiet w strukturze społeczeństwa goreańskiego. Pomimo tak przyjmowanej retoryki, Goreanie nie poddadzą się tym stwierdzeniom i nie zniewolą większości swoich kobiet. Nie ma przesłanek pozwalających stwierdzić, iż dążą Oni do zniewolenia jakiejś istotnej części populacji kobiet. Aby poprzeć takie stanowisko, muszą być ku temu istotne powody. Wolne Kobiety pełnią ważną role w goreańskiej społeczności, której niewolnice nie są w stanie realizować. Dlatego też, potrzeba, dla której na Gor występują Wolne Kobiety może wyprzeć potrzebę istnienia niewolników.

Niniejszy zwój, będzie dotyczyć wielu aspektów życia Wolnych Kobiet na Gor i pomoże odbiorcom lepiej zrozumieć ich właściwe miejsce.

 

 

WYGLĄD I UBIÓR

 

Przyjętą normą w ubiorze Wolnych kobiet jest noszenie zakrywających szat (Robes of Concealment ) i woalek na twarzy, przy czym bardziej wymagane było to wobec kobiet z wyższych kast. Kobiety z niższych kast również nosiły takie stroje. Ogólnym założeniem tego stroju było zasłonięcie ciała kobiety od stóp do głów, pozostawiając jedynie odsłonięte oczy. Ten strój przypomina ubrania noszone przez muzułmanki na Ziemi, jednak Goreański zestaw jest jeszcze bardziej skomplikowany i nieporęczny. Zasadniczo, im wyższa kasta lub status społeczny, tym bardziej skomplikowany był ten strój. Kobiety niższych kast miały w posiadaniu jeden lub kilka takich strojów, podczas gdy kobiety z wyższych kast były właścicielkami dziesiątków rożnych zestawów. Szaty te noszone były warstwowo, a każda warstwa zewnętrzna była sztywniejsza i masywniejsza niż ta poprzednia. W treściach powieści znajdujemy określenia tylko dla kilku takich strojów, chociaż niewątpliwie inne też posiadały swoje nazwy. Strój uliczny ( street robe ) składał się z bardzo sztywnego płaszcza zakładanego na strój domowy (house robe), który był nieco bardziej elastyczny. Aby zabezpieczyć szaty przed niepożądanym odsłonięciem ciała, były one wyposażone w szereg pętelek i haftek, których zapinanie mogło zabierać naprawdę sporo czasu. To czyniło proces ubierania się, szczególnie kobiet z kast wyższych, bardzo czasochłonnym ze względu na to, że składały się one z wielu, zabezpieczonych warstw. Niejednokrotnie, wolne kobiety potrzebowały pomocy, aby ubrać się starannie zabezpieczając szaty.  Powszechnie używane również były rękawice. W kwestii kolorystyki ubrań występowała różnorodność, jednak zazwyczaj kolor przynależny do danej kasty był dominacyjnym w używanych strojach. Pod tak warstwowo skonstruowanym strojem, Wolne kobiety nosiły majtki, jednak jakość stosowanej tkaniny zależała od zamożności kobiety. Kobiety kast wysokich częściej posiadały bieliznę z jedwabiu lub gatunkowo podobnej tkaniny. Kobiety z niższych kast najczęściej nosiły majtki uszyte z gorszej gatunkowo tkaniny – rypsu. Biustonosze, figi i wyroby pończosznicze nie były używane na Gor.

Podobnie jak wyżej omawiane stroje, również woalki były noszone w przeróżnych kombinacjach, zależnych od kasty lub statusu kobiety.  Wiele kobiet z niższych kast posiadało tylko jedna zasłonę, która musiała wystarczać im na wszystkie okazje. Kobiety o wyższej pozycji miały wiele różnych woalek i nosiły je stosownie do okazji. Bywało tak, że na Gor bogate kobiety nosiły nawet do 10 woalów na formalne okazje. Jednak, ogólnie rzecz biorąc kobiety nosiły tylko jedną lub dwie woalki. Wygląd poszczególnych woalek, korespondował z charakterem poszczególnych warstw szat, to znaczy im bliżej twarzy, to woalka była lżejsza i bardziej przejrzysta, a im bardziej na zewnątrz zakładane przesłony były cięższe i ciemniejsze.

Woalka stanowi, przeważnie długi kawałek tkaniny, owinięty wokół głowy kobiety i zabezpieczony zapinką. W takim układzie, dla oczu pozostaje jedynie wąska szczelina.

Wiele rodzajów zasłon twarzy jest opisanych w powieściach. Tuż przy twarzy były noszone tzw, lekkie woalki (light veil) lub woalki intymne (intimacy veil), które były bardziej przezroczyste. Były one na tyle długie, że owinięte kilka razy wokół głowy stawały się warstwa po warstwie coraz mniej przejrzyste. Wyróżniano również zasłona obywatelki ( citizeness veil ) noszona tuz nad ostatnia zasłoną, Kolejna była ”zasłonka dumy”(pride veil) noszona nad zasłoną wolności (freedom veil).

Były również woalki domowe (house veil) noszone na woalce dumy. Wolne kobiety musiały skrywać twarz za woalką również w domu, tylko wówczas, gdy przebywali w nim goście, którzy byli dla niej obcy. Była tez oczywiście woalka uliczna (street veil) noszona w miejscach publicznych. Ta zasłona była najcięższa i całkowicie nieprzezroczysta. Na Gor istniały również woalki na twarz noszone stosownie do zajmowanej pozycji, np. Tatrixa lub Ubara – były to misternie haftowane, fantazyjne nadal nieprzejrzyste woalki.

 

W wielu Goreańskich miastach, takich jak Ar, konieczność noszenia zakrywających szat i woalek nie jest narzucona przez prawo. To bardziej kwestia specyficznej tradycji i skromności. Istnieje jednak kilka miast, w których obowiązek ten wynika z norm prawnych i powtarzające się naruszanie go może prowadzić do zniewolenia. W uzasadnieniu konieczności noszenia tego stroju znajduje się ochrona Wolnych kobiet przed bandytami, którzy mogą je uprowadzić. Większość mężczyzn nie będzie ryzykować swojego życia, aby porwać kobietę, która być może jest brzydka. Biorąc pod uwagę ten argument, o wiele bardziej opłaca się ukraść niewolnika, którego atrakcyjność fizyczna można bardzo łatwo ocenić. Goreańscy mężczyźni są świadomi, że wiele Wolnych kobiet nie dba o swoją figurę. Istnieją, jednak, handlarze niewolników, którzy specjalizują się w uprowadzaniu Wolnych kobiet.

 

" There is a Gorean saying that free women, raised gently in the high cylinders, in their robes of concealment, unarmed, untrained in weapons, may, by the slaver, be plucked like flowers. " ( Hunters of Gor , p . 118 )

„Jest Goreańskie powiedzenie, które mówi, że Wolne Kobiety zabrane delikatnie w ich wysokich kapeluszach, w ich zakrywających szatach, nieuzbrojone i niewyćwiczone w walce, mogą być zerwane jak kwiaty przez łowców niewolników.”

 

Kobieto ubranym w ten sposób, bardzo łatwo jest ukryć swoja tożsamość, gdy podróżują po całym mieście. Innym uzasadnieniem ma być to, że Wolne kobiety maja być skromne i nie mogą zachowywać się jak niewolnik. Noszenie ubrania, które odkrywa ciało jest po prostu postrzegane jako niestosowne. Nawet w miastach, gdzie taki strój nie jest obowiązkowy, istnieją jednak przepisy, które uniemożliwiają Wolnym kobietom zbytnie obnażanie ciała w miejscach publicznych. Naruszenie tych przepisów może prowadzić do zniewolenia. Co więcej, niektóre kobiety z Wysokich Kast nie chcą, aby kobiety z tych niższych, oglądały ich twarze. Czują swoja wyższość wobec tych kobiet o niższej pozycji społecznej i dlatego uważają je za nie godne patrzenia na ich twarze.

 

Zwykle to tylko członkowie rodziny mogą patrzeć na twarz kobiety bez zasłony. W swoich domach, niektóre kobiety mogą nie nosić zasłon w obecności wybranych szczególnych gości. Wolne kobiety, podczas picia w miejscach publicznych, często podnosiły zasłonę lewą ręką. Były tez takie, które piły bezpośrednio przez welon. Zdarzały się kobiety, które w miejscach publicznych nie nosiły zasłona na twarzy. Były to najczęściej przedstawicielki niższych Kast lub niektóre kobiety z Wysokich Kast, które były bardziej śmiałe.  Negatywne konsekwencje z takiego zachowania częściej dosięgały kobiety z Wysokich Kast. Presja otoczenia zdecydowanie przyczyniała się do noszenia woalek przez kobiety. Jeśli kobieta z Wysokiej Kasty nie posiadała zasłony w miejscu publicznym mogła ona odczuwać ostracyzm innych kobiet lub nawet zostać znieważona. Kobiety z krajów barbarzyńskich i niektórych północnych miast zazwyczaj nie noszą woalek.

Poważnym przestępstwem jest zdjęcie zasłony z twarzy kobiety wbrew jej woli. Jednak może to być niebezpieczne również z innego powodu.

 

 It is not wise to try to tear away the garments of a free woman with one's bare hands. They may contain poisoned needles. " ( Beasts of Gor , p.402 )

„ Niemądrze jest próbować własnymi rękami zerwać zasłonę z twarzy Wolnej Kobiety. Mogą one zawierać zatrute igły.”

 

Obuwiem powszechnie używanym przez Wolne Kobiety są sandały lub klapki, zależnie od Kasty. Wybór obuwia był zależny również od sytuacji. Niektóre kobiety noszą buty na platformach, szczególnie te z najwyższej kasty lub o wysokim statusie. Na przykład, Talena, kiedyś nosiła buty na platformach wysokich na ok 10 cali, aby lepie widzieć obywateli Ar.

W szczególnych przypadkach, kobiety mogły nosić inne szaty – stosownie do sytuacji. Na przykład, bogate Wolne Kobiety, które były w posiadaniu gospodarstw, sadów, pól czy winnic, mogły nosić inne ubrania podczas sprawowania nadzoru nad swoja własnością. Jeden z takich strojów obejmował długa spódnicę, której rąbek był ok 6 cali od ziemi, bluzkę, kurtkę zakrywającą uda z kapturem i z paskiem, buty skórzane oraz nieprzezroczystą zasłonę. Podana wysokość rąbka spódnicy miała na celu ochronę jej przed brudem, błotem i wodą. Co ciekawe, było to również narzędzie do wpływania na niewolników, bowiem widok kostki swojej Pani, nawet w obuwiu, był stymulujący dla nich. Kajirus może patrzeć na tę cześć ciała, jednak, ma świadomość, że może być za to ukarany. To sprawia, że w obecności swojej Pani staje się nieco spięty i ostrożny, a to może być wykorzystane do odpowiednim kontrolowaniem go. Jeszcze inny rodzaj stroju jest wykorzystywany w czasie polowań.

 

Większość Wolnych Kobiet rzadko używa kosmetyków i perfum, wychodząc z założenia, że są przeznaczone tylko dla niewolników. Lecz, w niektórych miastach, takich jak Ar, wiele kobiet często ich używa. Są tam nawet specjalne sklepy, które zaopatrują właśnie Wolne Kobiety, a więc nie są w nich powszechnie dostępne produkty dla niewolnych, a jedynie dla Wolnych kobiet. Ciekawostką jest, że wiele kosmetyczek, fryzjerów traktowało swoje Wolne klientki niemal jak niewolnice. Wolne kobiety mogą upinać włosy, zaczesując do góry, co generalnie nie było dozwolone niewolnikom. Ci, noszą najczęściej rozpuszczone włosy. Wolne kobiety mogą tez kupować peruki i treski, jednak pożądane są tylko te wykonane z włosów innych Wolnych kobiet. Włosy kobiet są powszechnie występującym produktem handlowym, szczególnie cenionym jako materiał do wytwarzania lin do katapult. W czasie wojen, na przykład, Wolne kobiety oddawały swoje włosy, aby wykorzystać je do  produkcji lin.

 

TRAKTOWANIE WOLNYCH KOBIET

 

            Wolne kobiety są często traktowane z szacunkiem, uprzejmością i czcią, zwłaszcza te z wysokim statusie lub z wysokiej Kasty. Wolne kobiety na Gor posiadają wyższą pozycję w społeczeństwie niż przeciętne ziemskie kobiety. Wolne kobiety, zwłaszcza te o wysokiej pozycji, są często tytułowane mianem „Lady”, czyli równoznacznik ziemskiej formy Pani. Jednak, należy zaznaczyć, że w powieściach ludzie określani są często mianem „lord”, czyli Pan.

Wolne kobiety mogą najczęściej mówić to, co chcą i nie potrzebują na to niczyjej zgody, a inni, również mężczyźni słuchają, co one maja do powiedzenia. Kluczem do zrozumienia tego może być fakt, że Wolne kobiety i mężczyźni tworzący dom (Homestone) maja wiele wspólnego. Dlatego też, są bardziej skłonni do dzielenia się myślami i uczuciami wobec siebie. Tak więc Wolne kobiety mogą pozwolić sobie na pewna dozę śmiałości, oczywiście w określonych granicach. 

 

" A free woman is inordinately precious. She is a thousand times, and more, above a mere slave. " ( Players of Gor , p.92 ) "

„Wolna kobieta jest niezwykle cenna. Jest ona po tysiąckroć wyżej niż zwykły niewolnik”

 

 "There is no higher person, nor one more respected, than the Gorean free woman. "

( Hunters of Gor , p.311 )

„Nie ma ważniejszej, ani bardziej szanowanej osoby niż Goreańska Wolna kobieta.”

 

            Wolne kobiety rzadko są gwałcone, jeśli nie jest to akt mający doprowadzić do ich bezpośredniego zniewolenia. Nawet Opiekun niewolników (Slaver), który zniewala Wolna kobietę, traktuje ja z uprzejmością, dopóki ta nie zostanie naznaczona piętnem.

Jednakże, wielu mężczyzn uważa, że Wolne kobiety są nudne i preferują towarzystwo niewolnic .Kobiety wolne są postrzegane jako aroganckie i chłodne. Nawet jeśli Wolna kobieta drażni wolnych mężczyzn, nie podejmują oni żadnych działań przeciwko niej.

 

" A free woman may often make a man angry with impunity, she being lofty and free, this latitude is seldom extended to the slave. " ( Blood Brothers of Gor , p.221 )

„Wolna kobieta może często bezkarnie rozzłościć mężczyznę, będąc wyniosłą i swobodna, taka tolerancja rzadko zdarza się wobec niewolników.”

            Istnieją jednak sposoby, aby w sytuacji uchybienia w zachowaniu Wolny krewny kobiety lub jej towarzysz, pozostający z nią w związku Wolnych, mógł zdyscyplinować ja. Kara, oczywiście, będzie odpowiednia do statusu i godności sprawowanych przez kobietę. W powieściach znajdują się pewne sprzeczności co do faktu czy Wolne kobiety mogą być bite. Jeśli nawet stosowana jest wobec nich taka kara, to inaczej niż wobec niewolników – jest ona znacznie łatwiejsza do zniesienia. Towarzysz może tez przykuć łańcuchem kobietę do posłania, traktując ja jak niewolnice. Takie zachowania mogą mieć miejsce również wtedy, gdy kobieta jest obdarowana dużym uczuciem. Niektórzy mężczyźni podejmują  działania obarczone pewnym ryzykiem, aby odegrać się na wolnej kobiecie za jej niewłaściwe zachowanie, które ich zdaniem wymaga kary. Jest to rzeczywiste ryzyko, ponieważ ich działania są zwykle nielegalne. Ekstremalnym przykładem takiego działania jest to, że czasami wolne kobiety są pojmane, związane i zakneblowane, a następnie wprowadzone do pracy w burdelu na noc.

            Jednym z wyznaczników traktowania Wolnych kobiet jest ich status społeczny i przynależność do Kasty. Przedstawicielki wyższych Kast i te, które legitymują się wyższą pozycja w społeczności są traktowane z uprzejmością i zasługują na szacunek. Zamożność Wolnej kobiety i jej pozycja są bardzo zdecydowanie przekładają się na sposób traktowania. Jeśli jakiś mężczyzna decyduje się to ignorować, robi to na własne ryzyko. Kolejnym ważnym aspektem wpływającym na stosunek do wolnej Kobiety jest to, czy taki mężczyzna jest tym, który tworzy z nią Dom (Homestone). Osoby, które dzielą Dom zwykle darzą się szacunkiem i chronią wzajemnie. Mężczyźni nie chętnie uznają akty zniewalania kobiet przez mężczyzn z innych Domów. Nie dopuszczą, aby ich kobiety zostały poszkodowane, jeśli tylko mogą interweniować i obronić je. Trzecim ważnym aspektem determinującym relacje z Wolnymi Kobietami jest tolerancja wobec zachowania Wolnych kobiet. Na stronach powieści Tarl Cabot ujął to najlepiej:

 

 " It is not difficult, of course, to take insolence from a woman. " ( Mercenaries of Gor , p.7 )

„Oczywiście, to nie trudne, przyjmować zuchwałe zachowanie ze strony kobiety”

Wielu Goreańskich mężczyzn po prostu śmieją się z obelg formułowanych przez Wolne kobiety.

 

ROLE WOLNYCH KOBIET

 

            Wolne kobiety na Gor wypełniają szereg różnych ról, które zasadniczo nie  mogą być realizowane przez kajiry. Ważne są te role, które w znacznym stopniu przyczyniają się do efektywnego funkcjonowania Goreańskiego społeczeństwa. Dotyczy to takich ról jak piastowanie stanowisk na rożnych szczeblach władzy, przynależność do Kast, towarzyszenie Wolnym mężczyzno w budowaniu związków i spełnianiu się w roli matek. Te funkcje są zdecydowanie ważniejsze niż te pełnione przez niewolników.

            Zniewoleni, nieznacznie przyczyniają się do funkcjonowania społeczeństwa na Gor. Choć, na Gor byli niewolnicy przeznaczeni do pracy, głównym zadaniem większości z nich jest dawanie przyjemności Wolnym ludziom, będąc rodzajem luksusu. Miasta na Gor mogły istnieć bez niewolników, ale nie bez Wolnych kobiet.

 

UDZIAŁ W SPRAWOWANIU WŁADZY

 

            Generalnie, Goreanie niechętnie wynoszą kobiety na stanowiska związane ze sprawowaniem władzy.

 

"Women, , seldom release the following instinct in men. Men, accordingly, do not on the whole, care to follow them. In doing so they generally feel uncomfortable. It makes them uneasy. They sense the absurdity, the unnaturalness, of the relationship. It is thus that normal men commonly follow women only unwillingly, and only with reservations, usually also only within an artificial context or within the confines of a misguided, choiceless or naïve institution, where their discipline may be relied upon. Their compliance with orders in such a situation cannot help but be more critical, more skeptical. Their activities tend then to be performed with less confidence, and more hesitantly. This often produces serious consequences to the efficiency of their actions. It is interesting to note that even women seldom care to follow women,particularly in critical situations. The male, biologically, for better or for worse, appears to be the natural leader. In the perversion of nature, of course, anything may occur. " ( Players of Gor , p.288 ) 

„Kobiety rzadko wzbudzają w mężczyznach (przynajmniej w większości) instynkt posłuszeństwa. Podobnie mężczyźni - najczęściej ich po prostu wcale nie słuchają. Postawieni zaś w takiej roli czuja się niekomfortowo i źle. Czyni to ich nieskorymi do współpracy, gdyż czują absurdalność i nienaturalność takiej sytuacji. Dlatego, przeważnie mężczyźni słuchają kobiet nie tylko bardzo niechętnie, ale tez z zastrzeżeniami, wynikającymi z niewłaściwie rozumianego kontekstu czy też sztucznie naciągniętych granic błędu oraz niemożności podjęcia przez nie jednoznacznej decyzji i ich zbyt naiwnego podejścia do kwestii prawnych. Ich stosowanie się do poleceń w takiej sytuacji może nie pomóc, ale powodować większą krytykę i sceptycyzm. Wówczas, mają tendencje do podejmowania działań z doza niepewności i wahania. To często rodzi poważne konsekwencje dla efektywności tych przedsięwzięć. Warto zauważyć, że nawet kobiety niechętnie wykonują polecenia innych kobiet, szczególnie w sytuacjach kryzysowych. Co by nie mówić, biologicznie, mężczyzna jest bardziej predestynowany do bycia leaderem. Oczywiście, biorąc pod uwagę odstępstwa od zasad, wyjątki mogą się zdarzyć.”

 

Jest to jednak uogólnienie, od którego istnieje wiele wyjątków. Wolne kobiety posiadające duże zdolności mogą osiągnąć bardzo wiele, ze sprawowaniem władzy w mieście włącznie. Jest to w pełni potwierdzone w filozofii Gor.

 

            Kobiety mogą sprawować władzę w Gor jako Ubar czy Tatrix. Przykładem jest Tharma, która była rządzona przez kobietę dopóki nie zdecydowała się ona ustąpić. „Ubara” jest kobieta z Kasty wojowników pełniąca najwyższe funkcje we władzach miasta. Może ona piastować ten urząd samodzielnie lub jako towarzyszka Ubara, pozostająca z Nim w związku Wolnych. W takiej relacji, Wolna kobieta jako Ubara posiada bardzo dużą władze, druga w kolejności po Ubarze.  Właściwie nie ma rzeczy, której nie mogłaby zrealizować będąc na tej pozycji. Jeśli Ubara nie pozostaje  w związku Wolnych, oczywiście, może sprawować te funkcje sama, jednak wymaga ono wsparcia ze strony miasta. Talena została powołana na stanowisko Ubara, kiedy Marlenusw uznano za zmarłego, a regent został obalony. Wówczas ona posiadała najwyższa władze w Ar. Stanowisko Tatrixa jest cywilnym odpowiednikiem Ubara. Jest to kobieta sprawująca władzę, która jednak nie należy do Kasty wojowników. Utrzymanie władzy kobiety w roli Tatrixa może nastąpić tylko przy poparciu członków społeczności, pomimo że jej wybór nie został dokonany  na drodze elekcji. Tharna, Port Olni i Corcyrus był nadzorowany przez kobietę – Tatrixa.

 

            Jeśli wolna kobieta została dopuszczona do piastowania najwyższego urzędu, to nie istnieją przeciwwskazania, aby kobiety zajmowały również inne przywódcze stanowiska w mieście, takich jak członek Wysokiej Kasty lub nawet jej lidera.  Nie istnieją w treściach ksiąg jakieś szczególne zakazy, które uniemożliwiałyby Wolnym kobietom osiąganie takich zaszczytów.  To, w prosty sposób, daje kobietom doskonałą możliwość dostąpienia tego zaszczytu. Na Gor, jest to rzadkie, ale oczywiście jest możliwe.

 

            Kobiety mogą również posiadać władzę i wypełniać pozycje lidera na innych polach. Mogą posiadać i zarządzać własnymi Domami, często domami kupieckimi (Merchant Houses). W zależności od umiejętności, ale tez stanu bogactwa, posiadają one rożne zakresy władzy. W powieściach możemy odnaleźć wiele przykładów kobiet, które są właścicielkami domów i z powodzeniem realizują się w tej funkcji z powodzeniem. Nie ma żadnych przepisów formułujących zakaz posiadania na własność nieruchomości. Mówi się często, że kupcy są pośrednikami  pomiędzy miastami. Kobiety,  wykonujące kupiecki fach, wchodzą w te  zależności, jak mężczyźni.

 

KASTA                                                                                                                                                                                                              

 

            Wolne kobiety mogą należeć do wszystkich kast na Gor, za wyjątkiem Ezoteryków(Initiates ), Graczy (Players)  i Zamachowców(Assasins). W książkach znajdujemy wyraźne stwierdzenia mówiące o tym, że kobiety nie mogą należeć do Kasty Ezoteryków.  Nie ma też konkretnego zakazu co do przynależności kobiet do Kasty Graczy i Zamachowców, jednak pewne dowody potwierdzają ich wykluczenie z tych Kast. Aby przyłączyć się do obu powyższych Kast należy sformować pisemną prośbę – samo urodzenie nie nadaje automatycznie prawa przynależności do tych Kast.

Na kartach powieści istnieje zapis, że zasadniczo kobiety nie graja lub tez nie mogą grać w Kaissę – rodzaj goreańskiej gry, przypominającej szachy. Jeśli chodzi natomiast o Kastę Zamachowców, znajdujemy w powieściach informacje o tym, że Kasta ta rekrutowała swoich członków spośród mężczyzn o określonych cechach. Nic nie wskazuje na to, aby kasta przyjmowała lub posiadała członków płci żeńskiej.

            Wolne kobiety mogą stać się członkami Kast na 3 sposoby:

-                    przynależność do Kasty może wynikać z urodzenia, bowiem dzieci goreańskie przyjmowały przynależność do kasty ich ojca. To dawało kobiecie możliwość stania się członkiem kasty, do której przynależał jej ojciec. Tak więc, kobiety mogą należeć również do Kasty wojowników

-                    mogła przyjąć Kastę towarzysza, z którym pozostaje w Związku Wolnych – zgodnie z prawem na Gor wolna kobieta, wchodząc w Związek Wolnych z mężczyzną należącym do innej Kasty, mogła dokonać przejścia. Mogła też zachować swój status i pozostać w swojej Kaście. Nie ma jednak wzmianki, czy kobieta mogła podejmować taka decyzję podczas całego okresu trwania Związku Wolnych, czy był jakiś limitowany czas na sprecyzowanie swojego stanowiska w tym względzie. Oczywiście, zaznaczyć należy, że pomimo tego, że kobieta była wciąż członkiem swojej Kasty, dzieci przyjmowały przynależność do Kasty ich ojca.

-                    aplikować o przyjęcia do Kasty, poprzez złożenie pisemnej prośby – zgodnie z prawem na Gor kobiety mogły przyłączać się do wybranej Kasty na tych samych zasadach co mężczyźni. W tym wypadku to Wysoka Rada miasta musiała zatwierdzić zarówno zmianę Kasty jak i ten zamiar.

 

            Stając się członkiem Kasty otrzymujesz wszelkie wynikające z tego prawa. Jednakże, zazwyczaj nie można podjąć pracy na rzecz swojej Kasty, az do czasu zakończenia nauki i okresu szkolenia. Można być dopuszczonym do udział w niektórych, określonych działaniach Kasty również bez takiego szkolenia, ale rola w tych przedsięwzięciach zawsze będzie ograniczona. Wiele kobiet nie decyduje się na aktywna prace na rzecz swojej kasty, ale i od tej reguły istnieją liczne wyjątki. Gereralnie, kobiety nie angażują się w prace, która wymaga siły fizycznej, takich jak praca w kuźni, czy przy obróbce drewna. Kobiety najczęściej realizują się w pracy jako kupcy (Merchants) lub prawnicy ( Scribes). Istnieją nawet kobiety trudniące się handlem niewolnikami, takich, które angażują się w engage in field captures  Jednak większość z nich zajmuje się po prostu zarządzaniem domami niewolników w mieście.

            Kobiety angażują się również w prace w obrębie Kasty lekarskiej ( Physician's Caste). Jednakże i tu zostały wprowadzone pewne ograniczenia dla kobiet.

Nie mogą one realizować praktyki medycznej w pełnym zakresie, dopóki nie urodzą dwójki dzieci. Przypuszczalnie, do tego czasu praca kobiet jest zbliżona do pracy pielęgniarki. W wieli miastach, kobiety z Kasty lekarskiej w wieku 15 lat otrzymywały dwie bransoletki i mogły one zdejmować jedna z nich w momencie urodzenia dziecka. Moment usunięcia obu oznaczał uzyskanie pełni praw jako lekarza na Gor. Wprowadzenie takiego wymogu miało swoje uzasadnienie w zakresie dbałości o rozwój Kasty lekarskiej w przyszłości. Obawiano się faktu, że często kobiety aktywne zawodowo rezygnowały z posiadania dzieci. Gdyby tak było, mogłoby to doprowadzić do zmniejszenia nie tylko liczebności, ale i struktury jakościowej Kasty. A to doskonała kondycja Kasty była przedkładana ponad aspiracje i dążenia konkretnych jej członków. Dla Gorean przynależność do Kasty było szczególnie ważne, stąd wszelkie zasady i prawa chroniące ją były w pełni akceptowane i nie kwestionowane.

 

            Specyficzna sytuacja ma miejsce w Kaście wojowników. Co prawda kobiety mogą stać się jej członkami, lecz nie ma oddzielnego programu szkoleniowego dla kobiet, które chciałyby ubiegać się o przyjęcie do Kasty – w powieściach nie można znaleźć przykładu, który mówiłby o takim przypadku. Nie ma wyraźniej wzmianki o takim zakazie, jednak fakt, że nie istnieją opisy takiej procedury jak szkolenie kobiety na wojownika, daje podstawę do przekonania, iż taka sytuacja po prostu nie miała miejsca na Gor. Jednak najbardziej przekonywującym argumentem potwierdzającym tą tezę jest tok myślenia przedstawiany przez goreańskich Lekarzy, który mówi o tym, że kobiety- wojownicy rzadziej skłaniały by się do realizowania w funkcji prokreacyjnej, a ich śmierć w walce dodatkowo wpływałaby na zmniejszenie liczby urodzeń. Te dwa czynniki w połączeniu, doprowadziłyby z czasem do zniszczenia Kasty Wojowników – co nigdy nie może nastąpić.

 


ZWIĄZEK WOLNYCH

 

            Związek Wolnych (Free Companionship) jest goreańskim odpowiednikiem małżeństwa i jest instytucja wspólna dla wszystkich miast, z wyjątkiem Kar Port. Związek ten zawierany jest na okres 1 roku. Po tym czasie musi zostać odnowiony lub zostanie zakończony. Odnowienie tego związku musi nastąpić przed XX Ahn, czyli przed północą, w dniu rocznicy związku. Rozwiązanie takiego Związku Wolnych następuje również w przypadku śmierci, lub zniewolenia jednej ze stron. Nie ma, niestety precyzyjnych informacji na temat tego, czy związek Wolnych może być rozwiązany na życzenie stron, przed upływem roku. Skoro jest to kwestia dwustronnej umowy to również kwestia wycofania się z umowy powinna być określona. Jednak bardzo poważny stosunek Gorean do sprawy takich związków, a co za tym idzie świadome wchodzenie w nie, daje podstawę do przypuszczenia, że nie ma dookreślonych zasad zakończenia związku przez upływem wyznaczonego czasu ponieważ zwyczajnie Goreanie nie potrzebowali takich rozwiązań. Są też jednak tacy, którzy postrzegali nieco inaczej Związki Wolnych

 

" Some Goreans think of the Free Companionship as being a form of contract slavery. " ( Blood Brothers of Gor , p.246 )

„Niektórzy Goreanie uważali, że Zwiazki Wolnych to forma umowy niewolniczej.”

Związek wolnych może być ustanowiony lub zawarty dobrowolnie przez obie strony.  Jeśli związek taki był aranżowany, na zasadzie skojarzenia pary ze sobą, znana był zwyczaj uiszczenia przez mężczyznę swoistego wiana (Companionship Price ). Była to odpowiednia kwota pieniędzy lub dóbr materialnych, która mężczyzna musiał zapłacić ojcu kobiety z którą pragnął wejść w związek. Kobiety z niższych Kast również wchodziły w związki Wolnych, które były aranżowane, jednak kwota, którą ustalana w tym przypadku była znacznie niższa. Zaznaczyć należ, że sprawa wstąpienia kobiety w taki związek często nie była z nią konsultowana, a ona sama musiał poddać się woli ojca w tej kwestii. W niektórych przypadkach zdarzało się również tak, że kobiety nie widziały swojego przyszłego towarzysza do czasu ceremonii wstąpienia w związek Wolnych. Czasami kobiety z niskich Kast udawały, że nie znają oblicza swojego przyszłego towarzysza, chociaż często zdarzało się tak, że ów mężczyzna był im znany, ponieważ mógł to być członek ich kasty lub ktoś, kogo po prostu znały z widzenia. Mogła to być „ta sama dziewczyna, która dzień wcześniej rzuciła w Niego rybą i ciskała w Niego wyzwiskami tak, że aż Mu w piety poszło”

" the same girl who slapped him with a fish yesterday and hurled such a stream of invective at him that his ears still smart, " ( Outlaw of Gor , p.68 )

 

            Na stronach powieście nie ma szczegółowego opisu uroczystości ustanowienia Związku Wolnych, są jedynie jakieś szczątkowe informacje. Co więcej, w związku z tym, że tradycje i obrzędowość poszczególnych państw-miast różniły się, należy przypuszczać, że również w tej kwestii nie było jednego wzorcowego rozwiązania.

Jedynym wspólnym elementem było to, że ceremonia polegała na spożywaniu specjalnego wina – wina miłości. W niektórych przypadkach, para piła wino splatając przy tym ręce. Inne opisy mówią o tym, że Wolna kobieta w czasie takiej ceremonii miała na twarzy 8 woalek, które były stopniowo zdejmowane na poszczególnych etapach uroczystości. Natomiast istnieją rozbieżności co do zdjęcia ostatniej zasłony, bowiem w niektórych miastach zdejmował ja mężczyzna, w chwili gdy para pozostawała już na osobności, natomiast inne fragmenty powieści opisują, iż zasłona ta, zdejmowana była jeszcze podczas ceremonii, a więc publicznie.

Jeśli para chcąca ustanowić taki związek pochodziła z różnych miast, właściwa ceremonia mogła być poprzedzona czymś w rodzaju zaręczyn (Betrothal Journey ), kiedy to kobieta przyjeżdżała do mężczyzny.

            Wolni mogą pozostawać tylko w jednym związku Wolnych w tym samym czacie, natomiast nie istnieje ograniczenie co do liczby związków ustanawianych kolejno po sobie. Wolne kobiety, w odróżnieniu od Ziemianek, nie zmieniały swoich nazwisk wchodząc w związek z mężczyzną.

Podstawa zawarcia takiego związku jest umowa zawarcia Związku Wolnych (Companion Contract), która określała szczegółowe warunki relacji. Niestety, tym razem również nie znajdujemy na stronach powieści szczegółowego opisu takich umów.  Tarnsmani ( wojownicy – jeźdźcy) mieli zwyczaj, który polegał na tym, że chwytali swoje wybranki i przywiązywali je do siodła tarnów , a następnie odlatywali i rozbierali kobiety pozwalając garderobie spaść na ziemię.

Zdarzały się również sytuacje, że mężczyzna uwalniał swoja niewolnice, aby ustanowić z Nia legalnie związek Wolnych.

            Jeśli chodzi o zakres obowiązków domowych jakiego podejmowały się kobiety pozostające w związku Wolnych, opierał się on w dużej mierze na wyborze kobiety. Nie musiały one, szczególnie przedstawicielki wysokich Kast, wykonywać wszystkich  prac domowych, ponieważ istnieli niewolnicy, którym zlecano takie prace jak gotowanie, sprzątanie czy pranie. Takie obowiązki były uważane za niegodne statusu Wolnej kobiety ( oczywiście dotyczyło to przede wszystkim tych kobiet o wysokim statusie społecznym ). Taki stan rzeczy sprawiał, że Wolne kobiety miały bardzo dużo wolnego czasu, szczególnie gdy nie wykonywały żadnej pracy na rzecz Kasty lub nie miały dzieci.

 

DZIECI

 

            Najważniejsza niewątpliwie rolą Wolnych Kobiet było wydawanie na świat potomstwa i zapewnianie mu odpowiednich warunków do rozwoju. Tym samym dzieci miały zapewnić trwałość rozwoju rodziny i Kasty.

Zdarzało się, że mężczyzna miał dziecko z niewolnica, jednak w takiej sytuacji dziecko było prawnie uznawane za niewolnika.

            Na Gor to Wolne kobiety posiadały przywilej opiekowania się i nauczania swoich dzieci w tak ważnym, początkowym okresie ich życia. Niewolnikom nie wolno było uczyć Wolnych ludzi, a więc również i dzieci.  Mogli jedynie pełnić mniej istotne role w opiece nad dziećmi, takie jak np.  zabawa. W związku z tym , że to matki pełniły również edukacyjna role w życiu dzieci, spoczywał na nich obowiązek zapewnienia dzieciom dostępu do odpowiednich informacji. To one, jako pierwsze, zaczynały przekazywać dzieciom informacje o kodeksach Kast i właściwym dla ich członków sposobie zachowania.

 

            Goreanie, generalnie, lubią dzieci i wobec tego niezwykle rzadko spotykane było ich dotkliwe karanie. Nawet dzieci niewolników są sporadycznie wykorzystywane. Bardzo często było tak, że do osiągnięcia młodzieńczych lat, dzieci niewolników nie odróżniano w traktowaniu od dzieci Wolnych.

            Pomimo tej miłości do dzieci istniał jednak proceder, który godził w ich interesy. Mianowicie, niektóre Wolne kobiety sprzedawały swoje dzieci, w okresie niemowlęctwa, w niewolę. Sprawa dotyczyła głównie dzieci płci żeńskiej i nie była wcale kwestia rzadko spotykana – niektóre kobiety dopuszczały się takich praktyk regularnie. Średnia cena za takie niemowle wynosiła około 2 ułamki tarska (tarsk bits), czyli bardzo niewiele.

            Istniało tez zjawisko pozostawiania dzieci na pewna śmierć, gdy było ono chorowite lub zbyt słabe. Niektóre dzieci były zostawiane w Górach Voltai, z drewnianym szpikulcem w pietach, jednak, Goreanie nie uważali tego za okrutne.

 

            Dziewczynki, i dotyczyło to nie tylko niewolników, uczyły się jak na wiele sposobów zadowalać Wolnych ludzi. Kształciły się w zakresie przygotowywania egzotycznych potraw, sztuki chodzenia, zajmowania się ekwipunkiem mężczyzn oraz niektórych tańców. Uczyły się między innymi tańca miłości, do swojego miasta oraz bardzo skromnego tańca wolnych panien. Wszystkie dziewczynki muszą nauczyć się również jak być uległa wobec mężczyzn, ponieważ zdaniem Gorean, mógł nadejść dzień kiedy akurat taka wiedza mogła uratować im życie. Wszak groźba zniewolenia była bardzo realna i dotyczyła wszystkich kobiet. Zatem, wolały być przygotowane do tego, bo wolały niewole niż śmierć.

 

PRZEPISY PRAWNE DOTYCZACE WOLNYCH KOBIET

 

            Na łamach powieści znajdują się dwie grupy przepisów prawnych dotyczące Wolnych kobiet. Pierwsza grupę stanowię te przepisy, które chronią Wolne kobiety oraz te, które regulują proces legalnego zniewolenia Wolnych kobiet. Dodatkowo, w kwestii zniewolenia istnieją jeszcze inne określone prawa zwyczajowe, które co prawda nie maja mocy praw zalegalizowanych, jednak w określonych sytuacjach skutkują takim zniewoleniem.

Bardzo ważne i wymagające podkreślenia jest to, że na ogół założenie obrożny Wolnej kobiecie na własna rękę ( tzn bez legalnego postanowienia sądowego) w  mieście jej Homestone, było nielegalne. Nawet jeśli Wolna kobieta złamie jedno z praw, za co grozi jej kara zniewolenia, proces sądowy i tak musi się odbyć. Wówczas, w toku postepowania sądowego to urzędnicy administracyjno-sądowi (Magistrates) lub sąd podejmuje decyzje czy  i jak, niezgodne z prawem działanie Wolnej kobiety zostanie ukarane. Mężczyźni, z domowego kręgu kobiety (Homestone) zawsze działają na rzecz ich ochrony przed nielegalnym zniewoleniem.

            Pamiętać również należy, że wymienione poniżej prawa nie obowiązywały we wszystkich miastach na Gor, bowiem każde miasto-państwo na zasadzie posiadanej autonomii mogło dostosowywać obowiązujące wewnątrz prawo do potrzeb własnej społeczności. Poniższa lista to zbiór istniejących na stronach powieści praw (oczywiście, domniemywać należy, że  istnieją też takie, które nie zostały tutaj wymienione).

 

·         Nielegalnym jest dotykanie skóry Wolnej kobiety w celu zaznania przyjemności.

·         Poważnym przestępstwem jest usunięcie woalki z twarzy Wolnej kobiety wbrew jej woli.

·         Istnieje możliwość czasowego zniewolenia Wolnej kobiety na mocy swoistego kontraktu. . Staje się ona, wówczas,  niewolnica na ściśle określony czas - od jednego dnia do jednego roku. Jednocześnie podkreślić należy, że kontrakt ten nie może być zakończony, ze strony zniewolonej kobiety, wcześniej niż przed upływem czasu jego obowiązywania. Nie ma, w powieściach, informacji, które wskazywałyby na istnienie okoliczności, które mogłyby w jakiś sposób skrócić lub złagodzić zniewolenie. Oznacza to, że z chwilą wejścia w życie umowy staje się ona rzeczywiście niewolnicą, bez jakichkolwiek praw. Niestety, autor w swoich powieściach nie zawarł szczegółowego opisy rzeczonego kontraktu, co rodzi wiele dylematów natury prawnej. Bo przecież prowadzi to wprost do wniosku, że w trakcie tego rodzaju zniewolenia można by taka kobietę pozbawić życia lub choćby sprzedana. Nie ma jednoznacznych informacji jakie szczegółowe kwestie regulował ów kontrakt.

·         Na Gor istniały prawa, które określały możliwość wchodzenia w relacje intymne poszczególnych członków społeczności, zwanym dalej Prawem Intymności (Couching Law)

 

" Any free woman who couches with another's slave, or readies herself to couch with another's slave, becomes herself a slave, and the slave of the slave's master. " ( Magicians of Gor , p.7 )

„Jeśli jakaś Wolna kobieta wchodzi w relacje intymne z cudzym niewolnikiem lub jest gotowa wejść w takie relacje, sama staje się niewolnikiem i własnością Pan tego niewolnika, z którym dopuściła się intymnej relacji.”

 

            Oznacza to, że Wolnym kobietom nie można było wchodzić w relacje cielesne z mężczyzną – niewolnikiem, który nie należał do nich. To jednak nie zapobiegało przed podejmowaniem przez nie takich relacji. Do naruszenia tej zasady nie było wymagane, aby zaistniał akt seksualny. Wśród niewolników byli tacy, którzy nosili miano niewolników – uwodzicieli (seduction slaves ) i byli wykorzystywani przez niektórych właścicieli do zastawiania pułapek na Wolne kobiety. Przykładem takiego niewolnika jest Milo z Magicians of Gor.

Tarl Cabot wykorzystał jego umiejętności, aby zastawić sidła na Talene i zniewolić ja właśnie według tego prawa.

Prawo Intymności z pewnością funkcjonowało w Ar. Natomiast były miasta takie jak choćby Vonda, gdzie wyraźnie nie obowiązywały takie zasady i Wolne kobiety mogły swobodnie oddawać się uciechom cielesnym z niewolnikami innych właścicieli.

 

·         Powodem zniewolenia Wolnej kobiety mogły być również długi. Tu mamy do czynienia z dwiema możliwościami:

po pierwsze, Wolna kobieta mogła stać się własnością państwa, gdy jej ojciec nie był w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań finansowych. Wówczas dochodziło do publicznej licytacji, a uzyskana w ten sposób kwota była przeznaczana na spłatę jego długów. Nie ma informacji w powieściach czy takie same konsekwencje wyciągano wobec synów zadłużonych Gorean, ale należy domniemywać, że nie było odstępstwa od tej zasady bez względu na płeć.

Po drugie, zniewolenie było również skutkiem sytuacji gdy Wolna kobieta nie była wstanie spłacić własnych długów. Istnieje na Gor prawo zgodnie z którym ktoś inny może spłacić powstałe zadłużenie, tym samym zyskując prawo własności do tej kobiety. Jeśli nie znajdzie się nikt kto w wyznaczonym terminie spłaci jej zadłużenie, zostaje ona sprzedana handlarzowi niewolników, a uzyskane w ten sposób środki są oczywiście wykorzystane do uregulowania należności. Nie ma jednak informacji co do długości okresu, jaki kobieta dostaje na spłatę zadłużenia, zanim zostanie sprzedana handlarzom. Możliwość wykupu długu Wolnej kobiety jest często wykorzystywana, aby ja zniewolić. Dzieje się to tak, że dług zostaje wykupiony od wierzyciela przez osobę zainteresowana zniewoleniem, a następnie dłużniczka dostaje informacje o konieczności natychmiastowej spłaty zobowiązania. W sytuacji gdy kobieta nie może podołać zobowiązaniu, zostaje zniewolona.

·         Wolna kobieta może sama z własnej woli sprzedać się w niewolę i z chwila zakończenia transakcji staje się ona nieodwracalna.

·         Jeśli Wolna kobieta przejawia chęć ulegania mężczyznom, może na tej podstawie również zostać zniewolona.

Istnieją miasta, w których w tej sytuacji Wolna kobieta staje się niewolnica automatycznie, nawet jeśli mężczyzna, któremu się oddała, nie jest zainteresowany jej posiadaniem. Należy wnioskować, że w takiej sytuacji zostaje ona niewolnica miasta. Prawo innych miast pozwala kobiecie pozostać wolną (chyba że mężczyzna będzie chciał wyegzekwować swoje prawo własności).

·         Jeśli Wolna kobieta klęczy przed mężczyzną lub zwraca się do Niego jak do Pana stanowi to wystarczająca okoliczność, aby założyć jej obroże i uczynić niewolnicą.

·         Nie znajdujemy w powieściach informacji, które mówiłyby o tym, że Wolne kobiety mogły zostać zniewolone za bezczelne, obraźliwe lub ośmieszające mężczyznę zachowanie.

·         W niektórych miastach był wprowadzony nakaz noszenia kryjących ubiorów i zasłon na twarzy. Powtarzające się akty niedostosowania się do przyjętych praw mogły doprowadzić do zniewolenia. Jednakże, nawet w miastach, w których nie obowiązywało takie prawo, Wolne kobiety były zobowiązane do noszenia strojów skromnych i nie odsłaniających zbyt dużo nagiego ciała, zwłaszcza nóg. Łamanie tych norm obyczajowych także groziło zniewoleniem.

·         Istnieje również zasada prawna na mocy której może dojść do zniewolenia Wolnej kobiety, które bazuje na „predyspozycjach wskazujących na jej przydatność do obroży”. Decyzja taka musi jednak zapaść w toku postępowania sądowego, gdzie udowadnia się kobiecie jej predyspozycje do niewolnictwa. Na liście zachowań, które stanowią dowód w omawianej sprawie znajdują się : oszustwa, kradzież, włóczęgostwo, prostytucja i wykonywanie zmysłowego tańca. Sprzyjające jest tez nadmierne zainteresowanie Wolnej kobiety sprawami niewolnictwa. Zazwyczaj postępowanie w tych sprawach jest niejednoznaczne i toczy się bardzo długo.

 

NORMY OBYCZAJOWE

 

Wymienić należ dwie ważne zasady, których złamanie może skutkować zniewoleniem Wolnej kobiety, jednak nie maja mocy zasad prawa. Zasady te są częścią Goreańskiej tradycji, a tym samym nadaje się im wysoką range.

 

ñ  Istnieje możliwość schwytania Wolnej kobiety z innego miasta. W takim przypadku w mieście, do którego kobieta zostaje uprowadzona rozpoczyna proces zalegalizowania zniewolenia i nadania prawa własności do niej jako niewolnicy. Podkreślić należy, że sytuacja taka dotyczy tylko i wyłącznie kobiet z innych miast. W związku z takim procederem, w czasie wrogich najazdów na miasta kobiety są chronione, jednak Goreanie zdają sobie również sprawę, że takie uprowadzenia mogą stać się faktem.

ñ  Jeśli mężczyzna uratował życie kobiety, ma prawo uczynić ja swoja niewolnicą. I chociaż nie jest to prawo skodyfikowane, w niewielu przypadkach Goreanie zakwestionują takie prawo. Dowodem mocnego usadowienia tej tradycji jest fakt, że nawet własna rodzina takiej kobiety nie będzie sprzeciwiać się, ponieważ byłoby to uznane za niehonorowe

 zachowanie.

 

RESTRYKCJE

 

            Wolne kobiety mają wiele przywilejów, tak samo jak ograniczeń, i nie wszystkie one maja range zasad prawnych. Większość z nich opiera się na tradycji, która dla Gorean stanowi istotny czynnik kształtujący normy społeczne. 

Miastem, które przyznaje Wolnym kobietom najwięcej swobód jest Ko-ro-ba, miasto Tharna – po przebytej rewolucji- okazało się najbardziej restrykcyjnym w tej kwestii.  Dowodem daleko idącej destrukcyjności praw tego miasta może być fakt, że Wolne kobiety, które przebywały w odwiedzinach musiały tymczasowo nosić obrożę, tunikę niewolnicza i smycz. 

 

            W niektórych miastach Wolne kobiety nie mogą opuszczać swoich domów bez zgody swojego towarzysza, z którym pozostają w Związku Wolnych lub innego męskiego członka rodziny. Co więcej, w niektórych miastach, nie wolno im rozmawiać z obcymi.

 

            Przekraczając granice swojego miasta Wolne kobiety najczęściej podróżują w towarzystwie ochrony i to najczęściej składającej się nie z jednego strażnika, ale grupy, której siła obronna była wystarczająca do odparcia zagrożenia ataku przez inna grupę. Nawet w obrębie miast, niektóre Wolne kobiety (najczęściej z wysokich Kast lub cieszących  się wysokim statusem społecznym lub majątkowym )

 

            Nie istnieją żadne przepisy regulujące kwestie noszenia broni przez Wolne kobiety. Jednak w praktyce często rodzaj broi ograniczał się do sztyletów oraz zatrutych igieł. Trucizna jest uznawana za typowo kobiecy rodzaj broni, a nie ten stosowany przez Wojowników czy Zamachowców. Idea noszenia broni przez kobiety nie ma nic wspólnego ze skutecznością stosowanej przez nie samoobrony, ponieważ to oczywiste, że przeciętny mężczyzna z łatwością rozbroi kobietę. Istotny w tej sytuacji był element zaskoczenia ewentualnego napastnika, który mógł okazać się przydatny, gdyby rzeczywiście kobieta znalazła się w sytuacji zagrożenia.

 

            Niektóre Wolne kobiety interesują się polowaniami i również szkolą się w tej zakresie korzystania z kuszy lub małego łuku. Maja one możliwość noszenia skórzanych myśliwskich strojów, jeżdżenia na tharlationach ( rodzaj zwierzęcia na Gor)i polowania na własna rękę, jednak jest to niebezpieczne.

 

            Kiedy Wolne kobiety siadają, przyjmują pozycje zbliżona do pozycji niewolniczej o nazwie – wieża (tower). Ich ręce leżą na udach ale są zwrócone wewnętrzną częścią dłoni ku dołowi. Kobiety dbają również o utrzymanie dobrej postawy klęcząc w takiej pozycji. Niedopuszczalne jest siadanie kobiet ze skrzyżowanymi nogami. Taka pozycja uważana jest za obraźliwą dla mężczyzn.

 

            Wolne kobiety często piją i jedzą w sposób spokojny i delikatny, spożywając posiłki małymi kęsami. Gdy kobieta je w sposób dynamiczny i bierze większe kęsy, ma to, najczęściej na celu pobudzenie mężczyzny, którym jest zainteresowana.

 

            Wolne kobiety nie powinny również oglądać tańce niewolników, gdyż są one przesycone erotyzmem i bardzo zmysłowe, a to może rodzić w niewolniku nieodpowiednie żądze i  pragnienia. Zatem rzadko pozwala się na to chroniąc ją nie przed znieważeniem czy obrazą, ale dla jej własnego bezpieczeństwa.

 

            Większość Wolnych kobiet nie lubi teatru, zwłaszcza jego wulgarnych i rubasznych mniejszych form. Jeśli już zasiadają na widowni takich występów, przebywają tam incognito, a więc są nierozpoznawalne.  Natomiast duże i poważne przedstawienia teatralne są chętniej wybierane przez Wolne kobiety.

 

            Czas wspaniałego festiwalu i zabawy (Twelfth Passage Hand) ,poprzedzający uroczysty (Waiting Hand ), to okres kiedy Goreanie bawili się i cieszyli figlami i żartami, przebierając się w dziwaczne stroje i zakładając maski. Zdarzało się, że w ferworze zabawy niektóre Wolne kobiety posuwały się tak dalece, że wcielały się w role niewolników i biegały rozebrane po ulicach miasta.

Inną wspólna karnawałowa zabawa była (Favors) Zabawa ta polegała na tym, że kobiecie przekazywano zestaw 10 szli, które musiała następnie wręczyć mężczyznom. Należało znaleźć 10 mężczyzn, którzy zgodzili się dać pocałunek za szal. Ta, która pierwsza rozdała wszystkie i wróciła do punktu wyjścia – wygrywała.

 

 

OZIĘBŁOŚĆ

 

            W zasadzie Wolne kobiety są postrzegane jako oziębłe i zdystansowane w sferze seksualnej. Wiele kobiet nie posiadało w tym zakresie wiedzy i umiejętności i postrzegały relacje intymne raczej jako obowiązek i codzienna rutynę niż sposób na cieszenie się nim dla własnej przyjemności. Wolnym kobieto oczywiście przyzwala się na takie podejście do spraw zmysłowej intymności, natomiast absolutnie nie akceptuje się takiej postawy u niewolników. Mężczyźni często są zaskoczeni taka oziębłością kobiet, szczególnie jeśli wcześniej mieli do czynienia z figlarną seksualnością niewolnic.  Doprowadzenie wolnej kobiety do szczytu rozkoszy zabiera zazwyczaj od jednej trzeciej do jednej czwartej Ahn, czyli od 18 do 24 ziemskich minut. Co ciekawe, niektóre Wolne kobiety są dumne ze swojej oziębłości, ponieważ uważają, że to właśnie odróżnia je od niewolników. Są też wśród Wolnych kobiet takie, które starają się zmienić swoje podejście do seksualności i uczą się jak być bardziej otwartymi. Kobiety, które szukają porady jak zmienić się w tej kwestii, słyszą, że powinny nauczyć się w pierwszej kolejności tańca niewolników. Większość Gorean uważa jednak, że Wolne kobiety powinny pozostać  nieświadome jaka zmysłowość cechuje niewolników.

 

 "An unowned girl, a free woman, thus, can never experience her full sexuality. Passion, it is thought, deprives the free woman to some extent of her freedom and important self-control; it is frowned upon because it makes her behave, to some extent, like a degraded female slave; free women, thus, to protect their honor and dignity, their freedom and personhood, their individuality, must fight passion; the free woman must remain cool and in control of herself, even in the arms of her companion, to avoid being truly 'had,'" (Tribesman of Gor, p.17)

 

„Dziewczyna nie posiadająca właściciela, a więc Wolna kobieta, nigdy nie doświadczy w pełni swojej seksualności. Uważa się bowiem, że namiętność w pewnym stopniu pozbawia Wolną kobietę jej wolności i ważnej dla nich samokontroli; jest to w jej przypadku pożądane o tyle, że sprawia, że zachowuje się ona, do pewnego stopnia, jak upodlona niewolnica; aby chronić swój honor i godność oraz swoja indywidualność Wolna kobieta musi walczyć z namiętnością; Wolna kobieta musi pozostać chłodna i kontrolować sama siebie, nawet będąc w ramionach swojego towarzysza, aby mogła uniknąć poczucia, że została naprawdę „wzięta w posiadanie”.”

 

NIEWOLNICY

 

            Wolne kobiety mogą być właścicielami niewolników obojga płci. Nie ma w tym względzie ograniczeń prawnych. Są niewolnicy przyjemności( silk slaves) – płci męskiej, którzy są specjalnie szkoleni w sztuce sprawiania rozkoszy kobietom.

 

            Wymaga się od niewolników, aby w obecności Wolnych kobiet byli bardziej skromni. Dotyczy to przede wszystkim miejsc publicznych, jednak w szczególnych okolicznościach umiarkowane zachowanie jest wymagane tez w innych miejscach. Mimo tych restrykcji, niewolnicy rzadko są karani publicznie, na ulicach miasta. Wolne kobiety muszą tolerować niemal każdy przejaw zachowania niewolników w miejscach publicznych. Wolny mężczyzna może, na przykład, prowadzić ulica swoja niewolnice kompletnie nagą, jeśli takie jest Jego życzenie, a Wolna kobiet, w tej sytuacji, może jedynie odwrócić wzrok. Jednak, w trosce o komfort Wolnych kobiet mężczyźni unikają tak ostentacyjnych zachowań, z wyjątkiem tych rzadkich sytuacji, gdy chcą zdyscyplinować swoja własność. Na ogól mężczyźni nie obnoszą się z seksualnością swoich niewolnic na oczach Wolnych kobiet, starając się szanować wrażliwość ich uczuć.

 

            Generalnie, Wolne kobiety traktują niewolnice dość okrutnie i są wobec nich złośliwe. Jeżeli niewolnica jest do tego szczególnie atrakcyjna, Wolna kobieta potraktuje ją jeszcze gorzej. Częściowo motywem takiego zachowania jest zawiść i zazdrość. Może to wynikać z faktu, że Wolne kobiety zdają sobie sprawę z tego, że mężczyźni często wola towarzystwo niewolnic. Zazdroszczą one niewolnym ich seksualności, zwłaszcza tym, które wydaja się czuć się w swojej roli szczęśliwymi. Zdarza się tez, że pogarda wobec niewolnic wynika z tego, że Wolne kobiety same odczuwają pragnienie bycia niewolnica, ale zaprzeczają w sposób oczywisty tym wewnętrznym pragnieniom. Wszystko to skutkuje tym, że niewolnice obawiają się Wolnych kobiet. Co więcej, mając świadomość z władzy jaka Wolne kobiety posiadają nad nimi, starają się nie drażnić ich. Czuja też strach przed byciem własnością Wolnej kobiety. Większości mężczyzn nie przeszkadza kiedy Wolna kobieta karze niewolnika, a ten wie, że jedynym sposobem ucieczki od tego jest bycie niezwykle miłym wobec Wolnych kobiet.

 

 

CYTATY

 

W powieściach o życiu Gorean znajduje się wiele odniesień do pozycji i roli Wolnych kobiet. Z wielu z nich wynika, że wszystkie kobiety są naturalnymi poddanymi mężczyzn, jednak wiele z takich sadów nie są nigdy formułowane w obecności samych zainteresowanych.

 

"Every woman in her heart wants to wear the chains of a man." (Priest-Kings of Gor, p.204)

„ Każda kobieta w głębi serca chce być poddana mężczyzny, z jego obroża.”

 

"The institution of freedom for women, I decided, as many Goreans believed, was a mistake." (Nomads of Gor, p.286)

„Jak wielu innych Gorean, i ja wierze,że powołana instytucja Wolnych kobiet była błędem”

 

 "The garments of a free woman are designed to conceal a woman's slavery," (Rogue of Gor, p.276)

„Szaty Wolnych kobiet zostały zaprojektowane, aby ukryć ich niewolnictwo”

 

"On Gor it is said that free women are slaves who have not yet been collared." (Magicians of Gor, p.22)

„Na Gor mówi się, że Wolne kobiety są niewolnicami, które nie maja jeszcze obroży”

 

"A Gorean saying came to mind, that the free woman is a riddle, the answer to which is the collar." (Magicians of Gor, p.50)

„Przyszło mi do głowy takie Goreańskie powiedzenie, że Wolna kobieta jest zagadka, na która odpowiedzią jest obroża”

 

            Niektóre z wypowiedzi stoją na stanowisku, że prawdziwa miłość między kobieta i mężczyzną może istnieć tylko w relacji z niewolnica, a nie z Wolna kobietą. Dlatego, większość Gorean ma przekonanie, że cena wolności tych kobiet jest rezygnacja z miłości. Jednak i takie słowa nie pojawiają nie na ogół w obecności samych zainteresowanych.

 

"A woman , I had learned, must choose between freedom and love." (Slave Girl of Gor, p.412)

„Przekonałem się, że kobieta musi wybierać pomiędzy wolnością a miłością”

 

"A man can truly love only that woman who is truly his, who belongs to him. Otherwise he is only a party to a contract." (Slave Girl of Gor, p.444)

„Mężczyzna może prawdziwie kochac jedynia ta kobiete, która jest naprawdę Jego, która należy do Niego. W innym wypadku, jest ona tylko strona umowy”

 

 "No free woman, because she is free, can truly compete for the attention and affection of a man as can a slave girl." (Fighting Slave of Gor, p.217)

 „Żadna Wolna kobieta, z powodu swojej równej pozycji wobec mężczyzny(statusu Wolnego),nie może konkurować o uwagę i uczucia mężczyzny tak, jak niewolnica może to robić niewolnica”

 

"Bondage is a soil in which it is natural for love to blossom." (Blood Brothers of Gor, p.113)

„Zniewolenie jest naturalnym podłożem, w którym miłość rozkwita”

 

            Jednak, pomimo całej tej świadomości roli kobiety i jej pozycji wobec mężczyzn, Wolne kobiety są przeważającym elementem żeńskiej części społeczeństwa na Gor. Nasuwają się zatem pytania.... jeśli wszystkie kobiety są naturalnymi niewolnikami, to dlaczego większość kobiet nie została zniewolona? Jeśli prawdziwa miłość można znaleźć tylko w relacji z niewolna kobieta, to czy oznacza, że większość mężczyzn żyje bez miłości?

            Na podstawie dowodów przedstawionych na kartach powieści, wydaje się oczywistym, że wszystkie te konstatacje pozostają po prostu w sferze rozważań. To tylko rodzaj przekomarzania się mężczyzn, które nie ma poparcia w rzeczywistości życia Goreańskiego społeczeństwa. I nawet jeśli co do statusu i pozycji kobiet Wolnych na Gor można czynić wiele uogólnień, należy pamiętać, że istnieje tez wiele wyjątków. Bo przecież są wśród Wolnych kobiet i takie, które są zdolne do okazywania miłości i dające się ponieść ogromnej namiętności. A skoro Gorean uważa się za mężczyzn szczęśliwych, to w takim razie muszą oni znajdować zadowolenie w ich relacjach w Wolnymi kobietami w związkach Wolnych. Nie należy mylić pewnej konwencji z rzeczywistością. Aby znaleźć prawdziwe odpowiedzi na pytania nurtujące Cie na temat Gor, należy spojrzeć głębiej niż tylko na powierzchowne postrzeganie problemu.

WOLNE KOBIETY W ŚWIECIE WIRTUALNYM

 

            Istnieje niewielka liczba kobiet w wirtualnym świecie Gor, która funkcjonuje w nim jako Wolne kobiety. Większość kobiet wybiera role niewolnic. Spośród tych, które zdecydowały się być Wolne, wiele dziewczyn wchodzi w rolę  dziewczyn – panter (Panther Girls), czy kobiet – Wojowników. Częstą opinia samych kobiet jest to, że poza tymi wymienionymi powyżej rolami, bycie Wolna kobieta jest zbyt trudne. Nie widza żadnych korzyści z funkcjonowania w tej pozycji, a jedynie zbyt wiele restrykcji.

 

            Rozważmy najpierw role Wolnych kobiet w Gorean role-play. Wiele osób uważa, że w takiej sytuacji poziom zaangażowania kobiet jest dość monotonny i bardzo ograniczony. Dlatego, w konsekwencji, wiele kobiet kreuje się na Wojowników, a to oznacza, że Gorean role-play zaczyna orientować się na walkę. To nie jest przypadek. Świat Gor jest zróżnicowany i żywy, a Twoja rola w Gorean role-play jest ograniczona tylko Twoja wyobraźnią. Można tworzyć dowolna ilość interesujących fikcyjnych postaci, które nie będą zaangażowane w walkę, Łatwo w ten sposób dodać trochę intrygujących wątków i tajemniczości do fabuły. Patrząc przez pryzmat kreowania interesujących postaci  należy stwierdzić, że Wolne kobiety maja swobodę w wielu dziedzinach Goreańskiego życia i przez to mogą być zaangażowane w wiele działań, przez co można stworzyć wciągające watki i fabuły.

 

            W tym miejscu zasadnym jest podanie przykładów możliwości, jakie istnieją w tej sferze dla Wolnych kobiet.

Po pierwsze, należy spróbować wynieść swoją postać poza schemat Tawerny. Zbyt wiele osób umiejscawia swoje wątki w tawernach różnych miast. Zdają się nie dostrzegać możliwości jakie niosą inne obszary Goreańskiego życia. Wolne kobiety o wiele lepiej mogą zrealizować swoje kreacje w takich miejscach jak plac kupiecki, ogrody publiczne czy biblioteka.  Dlaczego maja tylko siedzieć w tawernach i obserwować niewolnice służące mężczyznom? To szybko staje się nudne. Wolne kobiety powinny wyjść na ulice miast i tam szukać przygód dla siebie.

Oto kilka propozycji wątków dla Wolnych kobiet.

ñ  Wolna kobieta z Kasty Prawników może natknąć się na starożytną tajemnicę ukryta w starym zwoju. W tej sytuacji musi zdecydować co z tym zrobić jeśli na przykład inii będą chcieli odebrać jej ten zwój, chcąc przywłaszczyć sobie odkrycie. Jak uniknąć konfrontacji z nimi.

ñ  Wola kobieta z Kasty kupieckiej ma do czynienia z różnego rodzaju ludźmi, co daje jej szerokie spektrum możliwości. Może na przykład otrzymać specjalne zlecenie od jednego z klientów,  który potem znika w tajemniczych okolicznościach, pozostawiając po sobie tajemniczą notatkę. Kobieta może zając się rozwikłaniem zagadki losu tajemniczego klienta.

 

            Wolne kobiety realizujące się w realnym życiu maja równie dużo możliwości jak te w świecie wirtualnym. Wiele internetowych relacji jest nastawionych na realizacje zależności Pan – niewolnica, tzn w obszarze tawerny Paga. Niewiele jest takich miejsc, które zaspokajają oczekiwania Wolnych kobiet, w szczególności co do czasu rzeczywistego. Dodatkowym utrudnieniem jest problem polegający na tym, ze ludzie bardzo często nie rozumieją w sposób właściwy roli i pozycji Wolnych kobiet na Gor. Te osoby mogą często okazywać brak szacunku względem Wolnych kobiet. Takie Wolne kobiety powinny znaleźć inne, im podobne i wspólnie znaleźć sposób, aby odnaleźć się w wirtualnej społeczności. O może nie jest łatwe, ale z pewnością jest na to miejsce w wirtualnym świecie Gorean.

 

 

Kogo gościmy

Odwiedza nas 53 gości oraz 0 użytkowników.


Copyright © 2013. All Rights Reserved.