gorean.pl

"Prywatna biblioteka skryby Jaeger'a Vatn"

Nasze statystyki

Odsłon artykułów:
433471

Immunitet w kratę…

 

 

Immunitet w kratę…

 
"Winning and losing do not matter. What matters is the game, and the beauty."
(Centius of Cos in Beasts of Gor, p.39)
"Zwycięstwo lub przegrana nie ma znaczenia. Znaczenia ma gra, i piękno."

 

Twarda i z pozoru szorstka w obejściu (szczególnie dla obcych) rzeczywistość Gor po bliższym zbadaniu okazuję się być wielce cieniącą sobie zarówno piękno, jaki i przymioty umysłu.  W wysokiej cenie była również umiejętność gry w gry strategiczne. Ślady tego znajdujemy w Kronikach na każdym dosłownie kroku. Dowodem tego niech będzie choćby istnienie specjalnej Kasty i przywileje, jakimi cieszyli się jej członkowie…

 Kasta Graczy

 Kastę tę zaliczano co prawda do kast niższych, ale jej członkowie (szczególnie ci bardziej znani) cieszyli się wśród Gorean niezwykłym poważaniem i autorytetem. Symbolem, a co za tym idzie Kolorami Kasty, była Czerwono-Żółta szachownica. Kolory te pochodzą od kolorów figur w niezwykłej grze o nazwie – Kaissa. Członkowie Kasty Graczy chadzali odziani w peleryny lub tuniki właśnie w czerwono-żółtą szachownicę lub nosili elementy biżuterii ( sygnety, wisiory, brosze) z tym motywem.

 Członkowie Kasty Graczy cieszyli się nie tylko niezwykłym uważaniem, ale także specjalnymi prawami. Przysługiwało im prawo wolnego wjazdu do miast, a co więcej - członka Kasty Graczy, nie można było zniewolić. Cieszyli się zatem Immunitetem równym prawie dyplomatom... W niektórych miastach było to twarde, skodyfikowane prawo, w innych zaś jedynie obyczaj, ale był to obyczaj powszechnie respektowany. Przypomnijmy, że podobnym przywilejem cieszyli się Poeci i Muzycy.

 Prawo do gry w Kaisse przysługiwało tylko Wolnym. Niewolni nie mogli grać w Kaissę, co więcej - za choćby dotknięcie szachownicy groziła kara obcięcia palców. Niewolni mogli natomiast grać (zarówno z Wolnymi jaki i miedzy sobą) w Zar. Przyjrzyjmy się obu grom…

 

 Zar

Zar to gra rozgrywana na szachownicy 10x10 pół. Celem gry jest przeprowadzenie swoich kamieni z pozycji początkowej (na linii skrajnej szachownicy po stronie gracza) do końcowej ( na linii skrajnej szachownicy po stronie przeciwnika). W Zar gramy 9-cioma kamieniami i kamienie graczy różnią się. Jedne są okrągłe –Pebbles,  a drugie wyraźnie podłużne często z rozszerzonymi końcami – Sticks -(cos jakby stylizowana kość lub wałeczek).Wyboru kamieni dokonujemy przez rzut kośćmi. Osoba, która wyrzuci większą liczbę oczek na dwóch kościach wybiera kamienie. Grę rozpoczynają zawsze Pebbles. Kamienie poruszają się na szachownicy PO LINIACH, a nie po polach. Możliwe są dwa rodzaje ruchów: ruch zwykły – o jedno pole do przodu, do przodu w skos lub w bok; ruch skaczący – skokiem poprzez kamień (własny lub przeciwnika). Jeżeli wykonaliśmy ruch skaczący i na pozycji po ruchu istnieje dalej możliwość wykonania kolejnego ruchu skaczącego – możemy skakać dalej aż do wyczerpania wszystkich możliwości. Jest to jednak nasze prawo a nie obowiązek. Decyzja, w którym momencie skończymy skakanie należy do nas. Jeżeli wykonaliśmy ruch zwykły i na polu końcowym jest możliwość wykonania ruchu skaczącego to NIE możemy go wykonać w tej kolejce. Gra toczy się do chwili, gdy wszystkie kamienie jednego z graczy znajda się na końcowej linii jego przeciwnika lub - gdy gracze UZGODNIĄ miedzy sobą werdykt.

 

 

Kaissa


"Kaissa, like love and music, is it own justification. It requires no other."
 (Players of Gor, p.236)
"Kaissa, jak Miłość czy Muzyka jest sama dla siebie usprawiedliwieniem, wytłumaczeniem i uzasadnieniem i nie potrzebuje żadnego innego"

Kaissa, to gra znana w dwóch wariantach – Wariant Północny i Wariant Południowy. Różnice polegają na nieco innych figurach występujących na szachownicy, innym ruchu figur i nieco innych zasadach.

 W obu wariantach celem gry jest zbicie (to ważne – ZBICIE a nie osaczenie) kamienia zwanego Home Stone.

 Kamień Home Stone trafia na szachownice nie na początku gry lecz w jej trakcie. Musi znaleźć się na szachownicy DO 10 ruchu – jeżeli tak się nie stanie – oznacza to przegraną. O miejscu położenia kamienia Home Stone decyduje gracz może to być dowolne WOLNE pole na swojej ostatniej linii.

 Kaissa  - Wariant Północny. Northern Kaissa

 Wariant rozpowszechniony głownie na północy Gor, w Torvaldslandzie, na terenach Northern Forest , u podnóży Gór Sardar, a także na wyspach Szkierów Pólnocnych.

 Figury występujące w tym wariancie to (wymieniając od boku na szachownicy):

 I linia – Rune Priest, Builder, Singer, Axe, Jarl, Jarls Woman, Axe, Singer, Builder, Rune Priest.

 Frontowa linia: Physician, Raider, 6 Spearman’ów, Raider, Physician.

 Pozostający poza szachownicą do 10 ruchu Home Stone.

 

Kaissa Wariant Południowy. Southern Kaissa lub Merchant Kaissa

 Wariant popularniejszy – większość turniejów jest rozgrywana według zasad południowych.

Figury występujące w tym wariancie to (wymieniając od boku na szachownicy):

 I linia – Initiate, Builder, Scribe, Tarnsman, Ubara, Ubar, Tarnsman, Scribe, Builder, Initiate.

 Frontowa linia: Assassin, Thalarion Raider, 6 Spearman’ów, Thalarion Raider, Assassin.

 Pozostający poza szachownicą do 10 ruchu Home Stone.

 

Szczegółowe przepisy i zasady Gry w oba warianty Kaissa zostaną przedstawione w następnym artykule. Na razie zapraszamy do spróbowania swych sił w Zar.

POWODZENIA!!!

 

Uważajcie jednak:

"They are men who commonly have an extraordinary aptitude for the game but beyond this men who have become drunk on it, men lost in the subtle, abstract liquors of variation, pattern and victory, men who live for the game, who want it and need it as other men might want gold, or others power and women, or others the rolled, narcotic strings of toxic kanda."

(Assassin of Gor, p.27)

"Są ludzie, którzy mają niezwykłe w tej grze zdolności, są jednak i tacy, którzy potrafią się w tej grze zatracić jak w pijaństwie -  zagubić się, jak w subtelnych odcieniach likierów,  w zmienności wariantów, schematów i zwycięstw tej gry. Ludzie którzy mieszkają w grze... I pragną jej, jak inni ludzie pragną złota, władzy, kobiet lub narkotycznych korzeni trującej Kandy..."

 

Kogo gościmy

Odwiedza nas 63 gości oraz 0 użytkowników.


Copyright © 2013. All Rights Reserved.