gorean.pl

"Prywatna biblioteka skryby Jaeger'a Vatn"

Nasze statystyki

Odsłon artykułów:
433414

Podręcznik do gry w Zar

 

 

 

Podręcznik do gry Goreańskiej w Zar  autorstwa Laury.

Tłumaczenie Witt Sparklan


Wstęp:


“ Winning and losing do not matter. What matters is the game, and the beauty.”
                              Centius of Cos in Beats of Gor , p 39

“ Zwycięstwo lub przegrana nie ma znaczenia. Znaczenie ma gra i piękno.”


“Members of the Caste of Players are recognized by their red-and-yellow-checked robes, the worn board slung over their shoulder, the sack of pieces at their waist.”
Mariners of Gor     Book 30     Pages 2 – 3

‘’Członka Kasty Graczy można rozpoznać przez ich żółto - czerwone peleryny, zużyte, wyblakłe.  Przerzuconą przez ramię torbę, lub worek na kamyki i figury.’’





Tak jak słuchacz nastawia swoją ulubioną płytę z mistrzowskimi figurami Bacha, jak widz mógłby dziesiąty raz oglądać te same gagi braci Marx czy Chaplina, jak spragniony barw esteta zawsze z chęcią daje się oczarować obrazom z wystawy impresjonistów tak Ty – możesz teraz rozstawić na szachownicy komplet kamieni. Ni miecza trzeba, ni zbroi - będziesz słuchaczem i widzem i estetą zarazem. Możesz spierać się z teorią tu tworzoną i próbować odcisnąć na niej swoje piękno, możesz poszukiwać jednocześnie swych własnych dróg.


Witt Sparklan
     11.03. 2015

Podręcznik do gry Goreańskiej w Zar  autorstwa Laury.

 

Niniejszy podręcznik został przetłumaczony z języka angielskiego na język polski. Cała treść merytoryczna podręcznika została przetłumaczona, zinterpretowana i wzbogacona o własne myśli i doświadczenia osoby tłumaczącej podręcznik na język polski. Cała szata graficzna została zmieniona i opracowana przez Witt Sparklana. Celem tego podręcznika jest pokazanie i wytłumaczenie podstawowych zasad Goreańskiej gry w Zar.

1. Oryginalny tytuł  : “Introduction to Zar for Beginners by Laura” Intro to Zar by Laura - 1nd Ed.’’ 

2. Wydanie II poprawione.  26.03.2015

3. Tłumaczenie i interpretacja podręcznika: Witt Sparklan

4. Redakcja i korekta: Jaeger Vatn

5. Grafika: Witt Sparklan. Obrazki wykorzystane z oryginału  ‘’Intro to Zar by Laura - 1nd Ed.’’: Okładka podręcznika.  Strony: 11, 12, 13

6. USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dz.U. z 2006 nr 90 poz. 631.

‘’Art. 2. 1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie, przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla prawa do utworu pierwotnego.’’

Wszelkie prawa do publikowania należą do twórcy podręcznika Laury:’’Intro to Zar by Laura - 1nd Ed.’’ oraz osoby tłumaczącej podręcznik: Witta Sparklana.  Nie udzielam zgody na jakiekolwiek rozpowszechnianie, kopiowanie  niniejszego podręcznika czy to całości czy w  fragmentach. 

 

                                                                                                   Witt Sparklan

                                                                                                    Lara Savant Island

                                                                                                    Kast   yellow – red

                                                                                                    Kaissa and Zar Island

                                                                                                   Kaissa and Zar Guilds of Gor

                                                                                                     26.03.2015




Spis treści podręcznika gry Goreańskiej  Zar autorstwa Laury.



I.   Gra w Zar, jak  grać, kto może grać w tę grę. 
II.  Szachownica do gry w Zar
III.  Fazy gry w Zar
IV.  Linie  gry w Zar

                                              I.  Gra w Zar  jak  grać


Usiadł ze skrzyżowanymi nogami naprzeciwko swojego Towarzysza. Między nimi znajdowała się szachownica do Zar . Przypomina ona szachownicę do gry w Kaissę. Kamienie  są umieszczone na przecięciach linii . Każdy gracz ma dziewięć kamieni  jednakowej wartości , które są umieszczone na skrzyżowaniu  dziewięciu wewnętrznych pionowych linii  co stanowi początkową linię szachownicy dla każdego gracza. Rogi nie są używane, choć stanowią one uzasadnione punkty ruchu po rozpoczęciu gry. Na jednych liniach  znajdują się Peebles na przeciwległych Sticks. Do Pebbles należy pierwszy ruch. Kamienie przesuwają się o jedno przecięcie linii lub następuje ruch skaczący. Można skakać przez własne kamienie lub kamienie przeciwnika. Skok może być wykonany do docelowego punktu. Wieloskoki są dopuszczalne. Celem gry jest pełne dokonanie wymiany kamieni na linie przeciwnika. Pierwszy gracz, który w pełni zajmie początkową linię przeciwnika wygrywa. Przechwytywanie nie występuje. Gra jest jedną ze strategii i zwrotności.

Współplemieńcy z Gor, str 162
 

Jest to opis dwóch strażników grających w Zar, gdy pilnowali uwięzionego Tarla Cabota. To jeden z nielicznych opisów gry w Zar w Kronikach Normana i jest to scena gry dwóch wolnych mężczyzn.. Gra w Zar jest grą, w którą może zagrać każdy, zarówno wolni Goreanie  jak i niewolni. Podręcznik ten pokaże Ci, w jaki sposób gra się w Zar, oraz podstawową strategię tej gry.




Zar jest grą precyzji i strategii wykonuje się tylko ruchy nie ma zdobywania czy zbijania kamieni. Celem gry jest przemieszczenie wszystkich swoich kamieni ze swojej skrajnej linii szachownicy na przeciwległą skrajną linię przeciwnika. Strategia gry polega na konfrontacji i próbie zablokowania pól przeciwnika własnymi kamieniami . Gra w Zar jest podobna do gry w warcaby lecz odbywa się na szachownicy 10 x 10 pól żółto - czerwonych, ruchy kamieniami odbywają się po liniach nie po polach.


 
                                    II.  Podstawowe zasady gry w Zar

1.    Do dyspozycji każdego gracza jest dziewięć kamieni, jedne noszą nazwę Pebbles drugie Sticks.
2.    Kamieniami się gra po liniach nie polach. Szachownica ma 10 na 10 pól,  jest zatem jedenaście punktów gry w każdym kierunku.
3.    Kamyki znajdują się na dziewięciu wewnętrznych liniach pól wzdłuż przedniej krawędzi szachownicy jest to linia początkowa gry.
4.    Gracz mający Pebbles zawsze zaczyna grę. Gracza, który będzie zaczynał grę wyznacza rzut kośćmi. Koścmi  rzucają obaj gracze wpierw jeden potem drugi . Gracz który wyrzuci większą ilość oczek decyduje jakimi kamykami chcę grać, a co za tym idzie ma prawo czy wybiera Pebbles czy też Sticks.

 5.    W Zar istnieją dwa typy ruchów – proste i skaczące.
6.    Ruchy proste odbywają się o jedną linię kwadratu w przód, ukośnie lub w bok do niezajętego punktu. Nie istnieją ruchy do tyłu .


Na powyższym przykładzie został wykonany najprostszy wieloskok przez dwa swoje kamienie.


7.    Ruchy skaczące wykonuje się poprzez swój lub(i) przeciwnika kamień. Koniec ruchu ma miejsce na nie zajętej linii. Dozwolone są wieloskoki.

Na powyższym przykładzie został wykonany najprostszy wieloskok przez dwa swoje kamienie.

 


8.    Jeżeli chcesz wykonać długi ruch skaczący to wpierw klikasz na swój kamień wskazujesz pierwsze miejsce docelowe ruchu, po przeskoczeniu na tą linie twojego kamienia znów pokazujesz następne miejsce docelowe ruchu i aż tak do wyczerpania możliwości ruchu skaczącego. Wieloskoki są dozwolone, ale nie obowiązkowe – gracz decyduje, w którym momencie kończy swój ruch.

Na przedstawionym przykładzie gracz mający czarne kamienie może teraz wykonać kolejny wieloskok. Budując tym ruchem sobie linie pionową do wieloskoku.


9.Gracz , który jako pierwszy przemieści swoje wszystkie  kamienie na skrajną linię swojego przeciwnika wygrywa grę . Kamienie muszą być ustawione w taki sposób jak były na polach wyjściowych na swojej linii początkowej. Nie mogą być ustawione dowolnie na pierwszej linii twojego przeciwnika. Wynik gry może być również ustalony, gdy obaj gracze ustalą między sobą wynik: przegrana, wygrana lub remis.


 

Rodzaje szachownic do Zar w Second Life



Istnieją kilka typów szachownic do gry w Zar w Second Life . Do niedawna najpopularniesze były: zrobiona przez Sephirot Olbrich i M&A Melissę Wiske . Szachownica Sephirot jest starszą wersją , natomiast Melissy Wiske jest nowszą wersją która posiada funkcję zapisywania gry i jej odtwarzania na szachownicy  oraz funkcję  szybkiego resetowania gry . Menu jest dostępne poprzez kliknięcie na krawędź szachownicy. Obecnie najbardziej rozpowszechniona jest szachownica turniejowa Kissa&Zar Island opracowana zbiorowo pod redakcją Laury.


Wskazówki dla początkujących
w używaniu szachownicy wersji M&A ( Melissy Wiske)



I. Upewnij się, że szachownica została zresetowana. Wywołania menu obsługi dokonuje się poprzez naciśnięcie na krawędź szachownicy nie na pola szachownicy.

II. Aby wybrać Pebbles lub Sticks naciśnij na dany kamień.

III. Kiedy chcesz wykonać ruch upewnij się że po twojej stronie jest podświetlony napis  ‘twój ruch’. Klikasz na swój kamień a następnie na skrzyżowanie linii do kąt chcesz wykonać ruch kamieniem.

IV. Jeżeli chcesz wykonać długi ruch skaczący to wpierw klikasz na swój kamień, następnie wskazujesz pierwsze miejsce docelowe ruchu, po przeskoczeniu na tą linie twojego kamienia znów pokazujesz następne miejsce docelowe ruchu i aż tak do wyczerpania możliwości ruchu skaczącego.

 

Zapisanie i odtwarzenie gry na szachownicy

 
1.    Kliknij na krawędź szachownicy pokaże się menu z którego wybierzesz opcję zapisz.
 

2.    Zawsze możesz zrezygnować , jeśli interesują ciebie inne kliknij ‘ >>>’

3.    Otrzymasz zwój który pojawi się w twoim schowku.



                            Odtwarzanie przebiegu gry na szachownicy.
1.    Upewnij się że szachownica jest zresetowana.
2.    Zwój z zapisem gry znajduje się przy krawędzi szachownicy. 
3.    Kliknij na krawędź szachownicy i z menu wybierz odtwórz “ load game”


4.    Poczekaj kilka chwil na menu z wyborem a następnie wskaż zwój który chcesz odtworzyć.
5.    Zaczekaj kilka chwil tekst gry załaduje  się , gdy zobaczysz potwierdzenie załadowania wszystko będzie gotowe do odtworzenia.

Na powyższym obrazku pokazała się informacja o załadowaniu gry na szachownicy. Informacja zawiera nazwę gry ( Pod jaką została zapisana – 1- Zar Match; Janson vs Tam; 2012-08-08)

6.    Po wciśnięciu na cyfrę ‘1’  zaczekaj kilka chwil  z boku szachownicy (Po lewej stronie szachownicy) pojawi się pasek do odtwarzania gry . Będziesz mógł odtwarzać cały przebieg gry.

                                          

                                               III. Trzy fazy gry w Zar


     1.Każda fara gry posiada swoją nazwę według Laury ( twórcy podręcznika).
- Faza pierwsza to: Spotkanie
- Faza druga to : Bitwa
- Faza trzecia to : Wyścigi kamieni.


1. Spotkanie następuje wtedy, gdy rozpoczynamy grę i ruszamy swoimi kamieniami. To jest czas by budować swoją linię przygotowującą do wieloskoków swoich kamieni. Jest to czas by przygotować swoją strategię gry i spróbować przewidzieć strategię przeciwnika.


2. Bitwa . Do tej fazy gry dochodzi, gdy kamienie są już rozstawione na liniach i tak ustawione, gdy gracz planuje wieloskoki. Strategia gry jest tak różna, jak wielu jest graczy. Plany, idee, myśli - każdy chce wygrać. Gracz może spróbować gry na skrzydłach unikając konfliktów lub spotkać się w intensywnej grze blokowania wieloskoków.


W najprostszym rodzaju bitwy, gracze unikają siebie i używają własnych linii. Zwykle, każdy gracz próbuje ustawić własną linie dla swoich kamyków, blokując przy okazji możliwość wieloskoku swojemu przeciwnikowi. Inną ważną wskazówką w bitwie jest by nie tylko polegać na własnych kamieniach. Staraj się ustawić taką pozycję, aby móc w pełni wykorzystać możliwość kamieni i linii zarówno swoich jak i przeciwnika. Strategia bitwy polega na tym, aby od samego początku planować swoje ruchy starając się przewidzieć ruchy swojego przeciwnika. Planując swoje ruchy musisz pamiętać że:

- Twój przeciwnik może przesunąć swoje kamienie na niezajęte twoje linie blokując twoje kamienie.
- „Najpiękniejszą rzeczą jest planowanie i strategia.”


3. Wyścig kamieni.

W tej fazie gry jest czas, by przeprowadzić swoje wszystkie kamienie jak najszybciej do pierwszej linii twojego przeciwnika. Źle przemyślane ruchy, które zostały wykonane wcześniej w fazie bitwy a nawet wcześniej w fazie spotkania będą skutkowały brakiem wieloskoków. Będą kosztowały porażkę. Dobrze przemyślane ruchy zaowocują skutecznym przesuwaniem swoich kamieni do pierwszej linii twojego przeciwnika. W wyścigach kamieni gracze muszą być tak skuteczni jak to tylko możliwe.


Na obrazku, który się znajduje powyżej widać, że białe kamienie są lepiej przygotowane do wyścigu i przeskoków na drugą stronę. Wyścig zaczął się. Żaden biały kamień nie jest zablokowany przez czarny kamień białe mogą na obecną chwilę swobodnie przeskakiwać przez swoje kamienie docierając na pierwszą linię przeciwnika. Gracz grający białymi lepiej od samego początku zorganizował sobie grę i ma duże szanse wygrać grę. Czarne kamienie są słabo rozwinięte, widać brak koordynacji, są chaotycznie poustawiane i unikały konfrontacji z białymi kamieniami.

 
Używanie  linii szachownicy.
Ważne wskazówki i technika gry w Zar



Ważną techniką gry w Zar jest nie tylko przesuwanie kamieni po liniach. Uczyni to z ciebie konkurencyjnego gracza.

I.    Naucz  się ustawiać linie przygotowujące łańcuchy to pozwoli tobie na wieloskoki by przesunąć twoje kamienie w jak najmniejszej liczbie ruchów.
II.    Naucz  się wykorzystywać linie twojego przeciwnika to pozwoli tobie na wykorzystanie linii przeciwnika i jego kamieni, oraz będziesz miał możliwość wieloskoków.
III.    Naucz się blokować i chronić swoje linie. Przeciwnik zapewne spróbuje używać i zablokować twoją linię.
IV.    Naucz się  przewidywać ruchy przeciwnika

   Prosta pionowa linia : linia taka występuje wtedy gdy kamienie są ustawione pionowo w jednym rzędzie . Taka właśnie linia służy idealnie do wieloskoku. Jeśli uda się graczowi ustawić taką linie ma od dużą szansę na szybkie przestawienie swoich kamieni na pierwszą linię przeciwnika. Oczywistym jest, że obaj gracze będą się starali ustawić takie linie. Na poniższym przykładzie widać jak czarny kamień może wykonać idealny długi wieloskok od początku swojej linii szachownicy aż do linii pierwszej przeciwnika.

 
Patrząc ze strategicznego punktu widzenia twój przeciwnik będzie się starał nie dopuszczać do ustawienia właśnie takich linii. Z praktycznego podejścia do tej gry trzeba ustawić jedną lub dwie  takie  linie  aby skutecznie przeprowadzić swoje kamienie na pierwszą linię przeciwnika.

Ukośna linia , ukośny ruch : linia taka występuje wtedy gdy kamienie są ustawione nie koniecznie pionowo. Występują przerwy między kamieniami co drugie przecięcie linii. Ruch taki jest przeprowadzony zygzakiem. Zobacz uważnie jak na poniższym przykładzie wykonuje się taki ruch. Zaczyna się od lewej strony pierwszej linii potem idzie ukośnie po przekątnej w prawo , następnie po przekątnej  w lewą stronę i znowu w prawo … aż do wyczerpania możliwości wieloskoku. Ruch ten może się odbyć również z prawej strony zaczynając od prawego czarnego kamienia wtedy pierwszy skok nastąpi ukośnie po przekątnej w lewo potem w prawo… Każda linia może być użyta według trzech ścieżek
 1 prosto 
 2 ukośnie w lewo
 3 ukośnie w prawo
Jeśli jedna z możliwości jest zablokowana nadal istnieją pozostałe dwie możliwości.


Ustawienie prostej pionowej linii :
 
Linie takie same nie powstają. Trzeba je zacząć budować od samego początku w twoim spotkaniu oraz w bitwie. Na poniższym obrazku widzisz jak się to zaczyna od samego początku od pierwszego ruchu. W dalszej części podręcznika i na następnych obrazkach  zobaczysz  krok po kroku jak się takie linie przygotowujące wieloskoki robi.


Zobacz na załączonym obrazku poniżej  twoja następna część ruchu bierze się od rozpoczęcia pierwszego ruchu. Teraz nastąpi jeden skok w bok w prawo po linii  a potem jeden skok w pionie w górę budując pionową linię. Zostały teraz wykonane dwa ruchy jednym kamieniem właśnie na tym ma polegać budowanie linii. Budowanie linii ma się odbywać na jak najmniejszej liczbie pojedynczych ruchów. Pamiętaj, że wraz z każdym twoim kolejnym ruchem wzrastać będą możliwości ruchu twoimi kamieniami będziesz mógł robić wieloskoki proste lub zygzakiem.


Poprzednim ruchem przygotowaliśmy sobie następny ruch naszego kamienia teraz o dwa skoki w poziomie po pierwszej linii a następnie o jeden skok w pionowej linii do góry budując jak najmniejszą ilością ruchów linię bez przerw przygotowującą pionowy długi wieloskok do pierwszej linii przeciwnika.


Czy teraz zauważasz  przerwy między swoimi kamieniami?  Co drugi twój kamień wykonał ruch po linii poziomej (pierwszej) a następnie po linii pionowej. Linia pionowa staje się coraz dłuższa i coraz bliżej będzie do pierwszej linii twojego przeciwnika poprzez długie wieloskoki twoimi kamieniami.

Teraz następny kamień z pierwszej twojej linii zaczyna dwa skoki w prawą stronę, a następnie dwa skoki w górę po pionowej linii, budując właściwą drogę dla następnych twoich kamieni. Zapewne zdążyłeś się zorientować że najlepiej na samym początku gry ( spotkaniu) ruch wykonuję się co drugim swoim kamieniem. Uważaj! Przeciwnik nie próżnuje. On również buduje linię dla swoich kamieni i będzie się starał zablokować linię twoją.

Zobaczmy sytuację na szachownicy po tych kilkunastu ruchach czarnych kamieni. Gracz mający czarne kamienie ma teraz następujące możliwości ruchu:


- Może wykonać długi wieloskok                              (oznaczony czerwoną linią)
- Może wykonać krótki wieloskok                            ( oznaczony niebieską linią)
- Może wykonać najprostszy wieloskok zygzakiem jednym ze swoich dwóch kamieni             ( oznaczony czarną linią oraz żółtą linią)

Przy czym ruch zygzakiem może odbyć się zarówno tak jak to pokazano wyżej na załączonym obrazku w lewą stronę lub w prawą stronę.

 


 - Możesz też wykonać inny dowolny ruch innym pojedynczym swoim kamieniem o jedną linię w przód, w bok, lub po przekątnej jeśli dana linia nie jest zajęta przez twój lub przeciwnika kamień budując kolejną swoją linię do wieloskoku. Strategia gry jest różna i każdy gracz wymyśla swój plan i strategię gry. Musisz pamiętać o tym, że twój przeciwnik również będzie budować taką linię lub będzie starał się budując swoją linię zablokować tobie możliwości dalszych wieloskoków. Budowanie linii może odbywać się w dowolnym momencie gry im wcześniej zaczniesz o tym myśleć tym lepiej.
Powstały teraz przerwy między naszymi kamieniami ( dwa kamienie są teraz oddzielone od siebie co drugą linię) lecz aż 3 nasze kamienie zostały już ustawione na właściwej pionowej linii. Kolejność, w jakiej stoją kamienie na linii pionowej jest ważna, gdyż to ustawienie właśnie będzie decydowało o późniejszym wyścigu naszych kamieni do pierwszej linii przeciwnika, a co za tym idzie o wyniku gry. Dalej trzeba się zastanowić jak rozwiązać problem dalszych ruchów swoich kamieni. Dotychczas na ustawienie naszej linii pionowej zajęło nam to 5 ruchów, jeżeli chcielibyśmy ustawić tą samą linię bez skoków zajęłoby to nam 9 ruchów  na taką stratę aż 4 temp ( dania w prezencie swojemu przeciwnikowi) nie można sobie pozwolić.

Teraz widzisz sytuację na szachownicy po 9 ruchach czarnych kamieni i została ustawiona
prawidłowa długa pionowa linia wieloskoku. Doprowadzenie do tej pozycji kosztowałoby 25 ruchów gdyby nie używano mądrej strategii ustawiania kamieni od samego początku (spotkania). Teraz na twojej pierwszej linii znajdują się tylko 4 kamienie. Wybrałeś Drogi graczu ustawianie pionowej linii z prawej strony szachownicy a przeciwnik symetrycznie z lewej strony , tak więc unikacie bitwy. Jeżeli unikacie bitwy znaczenie ma każde tempo
(ruch).


Zobaczmy teraz . Została ustawiona idealna pionowa linia do wieloskoków kamieni. Teraz jeden kamień za drugim będą szybko opuszczały swoje linie zaczynając od ostatniego kamienia, który znajduje się na twojej pierwszej linii.



Nasza kamienie poruszają się jak stonoga powoli lecz skutecznie i szybko kamienie przeskakują wykonując wieloskoki Trzy czarne kamienie już są ustawione na pierwszej linii przeciwnika i potrzeba już tylko niewielu ruchów aby wygrać grę.

Kiedy twoje kamienie skaczą po linii pionowej do pierwszej linii twojego przeciwnika trzeba zacząć je umiejętnie jak najmniejszym nakładem sił rozmieszczać - w lewą oraz prawą stronę na pierwszej linii twojego przeciwnika.  Ruchy te również będą wymagały skoków twoimi kamieniami w bardzo podobny sposób, w jaki twoje kamienie opuszczają na początku gry pierwszą linię.   

Na powyższych przykładach została omówiona i pokazana zasada ustawiania linii. Jesteś teraz Drogi graczu uzbrojony w wiedzę, która uczyni z ciebie konkurencyjnego gracza dla każdego przeciwnika.

Życzę tobie owocnej gry

“ Zwycięstwo lub przegrana nie ma znaczenia. Znaczenie ma gra i piękno.”

Witt Sparklan.

 

 

 

 

 



Kogo gościmy

Odwiedza nas 21 gości oraz 0 użytkowników.


Copyright © 2013. All Rights Reserved.